lördag 7 april 2018

Med rent mjöl i påsen..

Enligt mig kan det inte finnas någon som inte har förstått detta innan.
Facebook har blivit ett stort medie och redan när det startade stod det klart att alla bilder du lade upp ägdes av dem. De får göra vad de vill med dem.
Det är en av anledningarna till att barnen inte finns på bilder där.
De ska få välja när de vill bli exponerade och då får de göra det själv.
svt.se

Det bli nu rubriker för att FB kollar alla meddelanden och all information.
Ja, för mig gör det ingenting.
För mig är detta nämligen detsamma som med FRA när det var diskussioner.
De letar efter särskilda ord för att kunna ta ut information som kan vara nödvändig för allmänheten.

Likt FRA är det så att om du skriver ordet "bomb" på messenger, så är det en robot som går in och kollar sammanhanget. Finns det inget händer inget. Upprepas ordet skickas det vidare till nästa instans, och nästa och till sist är det en människa som kollar det.
Jag upplever inte detta som ett hot utan som en trygghet.
Kan de ta en självmordsbombare, en mördare eller någon för allmänheten väldigt farlig person genom detta så varsågoda! Gör vad ni vill!

Jag skulle aldrig skicka något väldigt privat via varken Facebook eller Messenger idag.
"Hemliga" saker skickas via sms eller mail och då är de inte så hemliga heller.

Jag har inget att dölja så de får gärna granska hur mycket de vill.
Jag bryr mig inte om de säljer informationen heller för jag lägger inte mitt liv i ett socialt medie.
Jag lever här och nu istället.

Så de 55 000 svenska facebookanvändare som hamnat hos Cambridge Analytica, ok.
Såvida ni inte är kriminella så lär det inte påverka er speciellt mycket.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/manga-fler-anvandaruppgifter-hos-cambridge-analytica
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/55-000-svenska-facebookanvandare-kan-ha-hamnat-hos-cambridge-analytica