måndag 9 april 2018

För ögat.

Under min vuxna tid har jag många gånger stött på tankar om att allting går i cykler. Jag instämmer i detta och tror att det mesta gör det.
Hela planeten och vårt land bygger på cykler som kan förändras men ofta återkommer.
Modet dyker ofta upp igen. Namn som för mig betyder att personen är väldigt gammal är nu moderna på små barn igen. Allting går runt.
svt.se

Just nu är världen, åtminstone västvärlden, inne i en cykel som gör en snygg kvinna ful.
Samtidigt som alla kvinnor ska vara starka och självständiga, hår på bröstet och stora muskler!
De ska tycka att de är bäst, de har rätt och de kan!
Vi är kvinnor och det är vi stolta över!
Samtidigt ska kvinnor, som faktiskt väljer att arbeta, inte få göra det på grund av klädseln och sitt utseende.

Grid Girls är de som går med plakat i Formel1-tävlingar.
De ses även i boxningsringen när en ny rond upp.
Kvinnor i perfekta kroppar och med ett vackert utseende.
De ska nu skämmas för att de visar upp sig!
De är pinsamma för branschen.

Jag har aldrig varit svartsjuk och för mig kan man säga vad man tycker.
Kvinnorna är riktigt attraktiva och det enda felet är väl att det inte går en snygg man jämte.
Men i spåren efter metoo och feminismens framfart så får man inte visa upp detta.
Kvinnan ska vara rätt, men inte visa det.

Jag jämför detta med sjuttiotalet.
En av mina stora idoler; Janis Joplin, blev en ikon för det flum som framhölls.
Kvinnor skulle slänga BH:n, palta på sig kläder och låta allt hår växa!
Flower power!
Tack vara att det finns barn i Sverige, bland annat, som inte kan hålla fingrarna till sig så ska nu ingen få se. Varför göra detta till något fult?

Jag fotar mycket och har gjort sedan tonårstiden.
Jag har fotat både naket och påklätt och skillnaden blir att jag ser det som ett objekt (hemska mig) som ska vara fint på en bild. Jag ser inget naket.
Jag kan se en kvinna och tycka att hon ser bra ut, är trevlig, snygg eller helt fantastisk utan att för den delen vilja röra henne. Eller honom med för den delen.
Jag kan mycket väl kommentera någons utseende eller figur för att jag tycker den personen ser bra ut. Man som kvinna.
Och jag hymlar inte med det.

Grid Girls.
Ja. Sjuttiotalets flower power är uppenbarligen inne i en ny cykel hela femtio år senare och det må så vara men jag tycker det är tramsigt att ta bort dem.
Jag kallar det för kvinnlig avundsjuka och manlig rädsla för att inte vara perfekt.
Grid Girls försörjer sig på detta och vem har tagit skada av att se en vacker person?

https://www.svt.se/sport/motorsport/de-tillater-grid-girls-hyllas-av-varldsmastaren