onsdag 25 april 2018

Slutet på en era?

För mig är lagen något av det viktigaste.
Det tillsammans med de kunniga människor som ska sitta på olika uppdrag.
Jag kan omöjligt lära mig allt om allting och måste därför förlita mig på att andra människor kan de sakerna. Speciellt då inom politiken.
Det egna intresset styr oerhört mycket utöver det.
svt.se

Inte bara Lagrådet utan även Polismyndigheten sågade regeringens förslag om att vissa Afghaner skulle få gå gymnasiet i Sverige. Det gäller ju dels inte alla och utöver det, när de åter igen får ett utvisningsbeslut och ska tillbaka, vilken nytta har utbildningen gjort?

På P1 häromdagen gick det en person under ett program som sa att de "ensamkommande" hade flytt ett av världens mest farliga länder. De menade Afghanistan.

World Economic Forum gör varje år en lista på farliga länder att besöka. I december 2017 var listan rankad på följande sätt, där nummer ett är det farligaste landet och nummer tjugo det minst farliga landet av dessa tjugo.

  1. Colombia
  2. Jemen
  3. El Salvador
  4. Pakistan
  5. Nigeria
  6. Venezuela
  7. Egypten
  8. Kenya
  9. Honduras
  10. Ukraina
  11. Filippinerna
  12. Libanon
  13. Mali
  14. Bangladesh
  15. Tchad
  16. Guatemala
  17. Sydafrika
  18. Jamaica
  19. Thailand
  20. Congo-Kinshasa
Liknande lista har gjorts av SVD året innan men riktad mot städer och antalet mord/100 000 invånare. Då ser listan ut såhär, där nummer ett är farligast och så vidare.
  1. Caracas i Venezuela. 120 mord/år/100 000 invånare.
  2. San Pedro Sula i Honduras. 111 mord/år/100 000 invånare.
  3. San Salvador, El Salvador. 109 mord/år/100 000 invånare.
  4. Acapulco, Mexico. 105 mord/år/100 000 invånare.
  5. Maturín, Venezuela. 86 mord/år/100 000 invånare.
  6. Distrito Central, Honduras. 74 mord/år/100 000 invånare.
  7. Valencia, Venezuela. 72 mord/år/100 000 invånare.
  8. Palmira, Colomvia. 71 mord/år/100 000 invånare.
  9. Kapstaden, Sydafrika. 66 mord/år/100 000 invånare.
  10. Cali, Colombia. 64 mord/år/100 000 invånare.

Finns det någon som ser Afghanistan på någon lista?
Någon stad i Afghanistan?

Med det tänk som nu även centerpartiet har infallit i gissar jag på att partiet har fyllts upp av en massa miljöpartister som inte längre känner igen sig i sin egen grupp.
Min gissning är att hela partiet har fått svänga vänster tack vare detta och jag ser fram emot att höra rötterna tycka till om detta.

Fridolin säger att alla som är humanister tycker detta är bra.
Då undrar jag hur Fridolin och fru Lööf tänker om alla de stackare som är uppvuxna eller ska växa upp i Caracas, Colombia eller Jemen ska räddas?
Jemen har förutom oroligheter en oerhörd svält. Hur ska vi få hit alla här?
Jag är ju uppenbarligen ingen humanist men jag anser att det är bättre att hjälpa människor i exempelvis någon av listorna ovan istället för att göra konstgjord andning på en lagändring och ett system som är dömt att misslyckas.
Har du inte skyddsskäl så ska du inte stanna i Sverige.
Centerpartiet och Lööv ställer sig nu över både Lagråd och Polismyndighet.

DU väljer till hösten.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-c-later-kanslor-ga-fore-lag
https://www.weforum.org/reports/the-travel-tourism-competitiveness-report-2017
https://www.svd.se/lista-har-ar-varldens-tio-farligaste-stader#sida-10