tisdag 3 april 2018

Onaturliga fjädrar..

Parodierna på Sverige återkommer ständigt till hur rädda vi är för att sätta ner foten, för att tycka något och säga ifrån.
Djurens rätt, organisationen som engagerar sig oerhört mycket i vad de anser är djurens bästa men som inte låter människor från olika partier engagera sig för dem, har nu sagt att påskfjädrar inte är bra! Djurens som blir av med fjädrarna lider!
sr.se

Påsken är snart över och så även denna diskussion för detta år.
Jag tycker det är en självklarhet att djur ska behandlas bra men oavsett vad olika människor tycker om det så är vi toppkonsumenter. Vi lever på andra varelser.
Jag tycker inte alltid det är rätt och kan visst protestera mot saker som är fel, men ibland går det in absurdum. Jag har varit både vegan och vegetarian.
Längre blockering/tillfällig blockering skulle man kunna kalla det.
Jag äter dock ytterst lite kött än idag och väljer bort det om jag kan.

Enligt Djurens rätts egen sida, kommer svenska påskfjädrar främst från kalkoner i USA.
De färgas enligt samma sida i Kina.
De skriver det so om det inte gäller alla men jag skulle kunna sätta väldigt mycket på att industrin ser ut ungefär såhär:
Thanks giving närmar sig.
Massvis med kalkoner slaktas för att säljas inför den stundande högtiden.
För att få så lite svinn som möjligt och för att tjäna så mycket pengar som möjligt, plockas kalkonen på sina fjädrar. Med all sannolikhet sker detta efter slakt då USA har regler för detta.
Gissningsvis skållas kalkonen när den är död för att fjädrarna ska lossa lättare.
De samlas sedan ihop och skickas till Kina för färgning.
De säljs sedan.

Det är alltså inte så att påskfjädrar kommer från fåglar som enbart lever för att vara färgglada pynt, utan de ska ändå slaktas och istället för att bara slänga fjädrarna går de till något som många faktiskt uppskattar.

Djurens rätt tycker vi ska använda andra alternativ.
Jo men visst. Plast är ju så fantastiskt bra för miljön!
Eller tylltyg!
Jag blir så trött.
Påskfjädrarna är ingen lyxvara utan en biprodukt av vår konsumtion vilket bör göra påskfjädrarna till något vettigt.

I slutänden är det bara energi som omvandlas men påskfjädrarna tar iomed sin färgning ett par extra varv av nytta innan de kasseras. Mest förvånad blir jag över alla de kommuner som inte granskar källan och inte ifrågasätter något en styrd intresseförening påstår.
Vi använder påskfjädrar!

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=6921157
Flera kommuner slutar med påskfjädrar
https://www.djurensratt.se/djurvanlig-konsumtion/dun-fjadrar