söndag 15 april 2018

En röd värld.

Att skänka pengar ska vara frivilligt men precis som att jag under många års tid stått för att jag vill få bort tiggeriet, anser jag att det ska vara frivilligt att skänka något.
Saker och ting ska inte tvingas på någon och det ska inte blandas ihop på något sätt.
svt.se

Jag har viss förståelse för att äldre människor som inte vill ifrågasätta eller som har arbetat under de år där man blev utfryst inte säger något. Jag kan förstå deras rädsla.
När människor i min egen ålder eller yngre anser det vara bra att deras pengar går till något de inte tror på, då undrar jag hur man tänker.

Jag tycker att facket ska vara frivilligt på alla sätt det går.
Facket kan vara bra men är idag många gånger onödigt.
Jag vet, "Sverige hade inte sett ut som det gör idag om det inte vore för.."
Jag har hört det hundra gånger.
Till saken är dock att allt förändras.
Ingenting är fast och saker förändras.
Få människor använder en Nokia 3210 idag trots att det var den vanligaste mobilen när jag gick i skolan. Det betyder dock inte att alla andra mobiler är skräp utan att tekniken har gått framåt.
Allting är satt i förändring.
Utom socialdemokraternas sätt att se på sin egen roll.

Alla som är anslutna till LO, och för er som inte vet vilka det är kommer här listan:

  1. Byggnadsarbetarförbundet
  2. Elektrikerförbundet
  3. Fastighetsanställdas förbund
  4. Facket för skogs, trä och grafisk bransch; GS
  5. Handels
  6. Hotell och restaurang
  7. Industrifacket Metall
  8. Kommunalarbetarförbundet
  9. Livsmedelsförbundet
  10. Musikerförbundet
  11. Målareförbundet
  12. Pappersindustrarbetarförbundet
  13. Service och kommunikationsfacket SEKO
  14. Transportarbetarförbundet
Alla ni betalar socialdemokraternas valkassa.
NI ger era pengar till detta parti.
Sympatiserar just du med dem?
Statistiken säger att få gör det men trots det betalar alla medlemmar till dem varje år.
Som medlem i transport blir du dock utesluten om du skulle vara Sverigedemokrat.
Känns det ok?

För mig är det absurt att människor väljer att delta i detta.
Om man nu måste vara med i ett förbund går det att välja ett som inte skänker dina pengar till ett parti du inte delar åsikter med!
Jag är inte med i facket och har aldrig varit.
Jag brukar börja vårt lönemöte med att de kan dra ett par tusen för jag bryr mig inte.
Jag älskar mitt yrke oavsett lönen för den är egentligen en bisak.
Självklart vill jag ha så mycket som möjligt i lön men det är inte det som är viktigast.
Att jag trivs med mina elever, mina kollegor och min chef är betydligt mycket viktigare för mig än summan jag får in på kontot.

Vill du stödja socialdemokraterna till valet?
Inte?
Få ur det LO-anslutna facket och välj ett som inte är bundet till något parti.


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fidgetspinners-och-lotterier-sa-havar-partierna-in-pengar-till-partikassan