torsdag 26 april 2018

Att göra skillnad!

Alla dagar lyssnar och tittar jag.
Vi har inte längre något tvabonnemang men jag lyssnar alltid på P1 samt läser nyheterna på SVT.
Kvällstidningarna litar jag inte på till skillnad från artikeln.
Jag har alltid haft ett brinnande samhällsintresse vilket gjort att jag är aktiv inom politiken.
Många gånger undrar jag varför och ofta funderar jag på att sluta.
Det bör vara det normala.
Jag är inte unik på något sätt utan en vanlig människa.

För fyra år sedan kryssade jag mig överst i min hemkommun Sölvesborg vilket jag efteråt förstått är väldigt unikt.
Jag har gjort likadant i landstinget och fattades några hundra röster till en riksdagsplats.
Jag backade och gav min plats till nummer två då jag visste att vi skulle ha fler barn.

Det finns ett uttryck som säger att "ingen är profet i sin egen hemstad" och så är det lite.
Jag är en obekväm människa som rent krasst inte bryr mig så mycket om vad andra tycker.
Självklart bryr jag mig när det är sakligt men ofta är det inte det och främst tycker människor som inte känner mig väldigt mycket om mig.
Många har en åsikt.
Alla vet till exempel att jag är rasist, att jag är kall, hård och styvnackad.
Många påstår att jag har det jobbigt då vi har fem barn.
Samtidigt som detta jobbar jag!

Ja, precis så, så jag tänkte klarlägga några saker:
Ja, jag har fem barn.
Ja, jag jobbar heltid.

Förutom politiken så har jag ett par gympagrupper för barn i Aktiv Ungdom, sitter i styrelsen för Facklan samt är med i styrelsen för Dagbarnvårdarnas föräldragrupp.
Jag har ständigt lärarkandidater för jag vägrar bli en äldre person som inte förnyar mig eller tänker om någon endaste gång. Skräcken är att jag om trettio år ska berätta hur det fungerade nu.
Saker förändras!

Jag har ständigt motioner eller interpellationer inne i kommunen och landstinget.
Jag skriver alltid mycket för att förändra inom mitt parti och jag har de sista åren exempelvis fått igenom att vi ska arbeta för det som kallas för "aktiv dödshjälp" i Blekinge.

Jag har ett par möten varje vecka och sitter bland annat med i Blekinge Museum, Sölvesborgshems styrelse, Landstinget i Blekinge och olika grupper inom kommunen.
Det jag ständigt får höra är att jag har för mycket att göra men det är såhär:
Jag tycker allt jag gör är roligt!
Jag lever med en fantastisk man som alltid ställer upp och vi pusslar ihop allt tills det fungerar.

Ändå får jag höra av andra att jag inte orkar.
Jag får höra att jag har fel umgängeskrets.
Jag får höra att jag backat i politiken för att det är för jobbigt med fem barn och familj.
Allt för att människor i grunden är rädda för mig.
Så tolkar nämligen jag det.
Jag skulle nämligen aldrig uttala mig så och skulle, om jag tyckte allt var så jobbigt, slutat.
Jag får höra det bakhållet för ingen är så ärlig att de säger det rakt ut.

Det finns både extern och intern demokrati.
Extern demokrati är folkets demokrati och den som borde styra men det är ständigt den interna demokratin som gör det. En liten grupp människor som säger hur det ska vara och jag passar inte alltid in där. Jag följer ingen partipiska och folkmassan kunde hoppa på mig utan att jag bytte åsikt. Jag vägrar ändra umgängeskrets för att det finns de som inte tål att jag skiljer på sak och person.
Jag älskar olikheterna!

Jag kommer aldrig hoppa för att någon säger det.
Jag hoppar när jag fått en vettig förklaring till varför jag ska göra det.
Jag kommer aldrig trampa på någon för att ta mig fram, ha en räv bakom örat eller spela fulspel.
Jag är rättfram och ärlig för min karma är så mycket viktigare än politiken.
Jag vill vara en förebild för barnen så att de ska växa upp som vettiga medborgare.

Mitt mål med denna valrörelse är att först och främst förändra färgen i min kommun!
Jag är trött på den maktfullkomlighet som existerar när släkt och vänner plötsligt sitter på varenda plats. Jag backar inte längre.
Om jag inte orkat med politiken skulle jag ha slutat men jag har bestämt mig för att ge järnet istället.
Sölvesborg ska bli en blå kommun och jag kommer att göra allt jag kan för att dra alla röster jag kan till mig och mitt parti!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fortroendet-for-svt-sjunker-till-hoger