tisdag 1 december 2020

För hudfärgen spelar roll?

Röd och gul och vit och svart, gör detsamma..
Jag minns den gamla sången men undrar om media har förträngt den.

Fyra poliser i Paris har betett sig som totala idioter.
De har förstört förtroendet för den som kår som är i så stort behov av detsamma.
De väljer att misshandla en person fördärvad.
För så ser jag det.
Filmen som ligger i artikeln talar ett väldigt tydligt språk.
Fyra stycken som ger sig på en person.
En håller och den andra boxar med knytnävarna.
Jag ser polisbrutalitet som är en katastrof på så många sätt.
Det tror jag att alla som ser den kan tänka. Hur kan man ens fundera på att slå någon på detta sätt!?

Som vanligt är det inte det jag är ute efter utan jag tänker såhär:
Jag är svensk och befinner mig i Sverige.
Igår var två av huvudnyheterna att en 18-årig man i Borlänge blev misshandlad till döds och den andre var att en femtonåring blivit anhållen för mordförsök i Malmö.
Sedan kommer nyheten om en misshandlad person i Paris.
Varför?

Min uppfattning är att den enda anledningen till att det blir en rubrik i Sverige är det faktum att mannen som blev misshandlad i Frankrike är mörk. Okvädesorden de kallat honom är inte bra, men om det var så att han var vit, poliserna mörka och att de slagit och kallat honom för en smutsig viting... hade det blivit en rubrik i Sverige?
Min uppfattning är att ingen här hade brytt sig.
Media hade aldrig tagit in det.

Förstå då hur jag menar, för jag fördömer händelsen fullständigt.
De borde aldrig ha fått bli poliser.
Jag kan dock inte förstå det mediala fokuset på denna händelse när vi har skolbränder, dödsmisshandel och skjutningar. Eller de som gör detta mot varandra kanske har samma bakgrund och då är det inte heller intressant att skriva om?

Vi är tillbaka på det där med alla människors lika värde.
Personen som blev misshandlad. Hade han och artikeln haft samma värde oavsett hur offret såg ut?

Bild från svt.se