fredag 11 augusti 2023

Är det dags att slopa kontanterna?

Money, money, money..
Kontanter är något jag är uppvuxen med och jag minns de gamla sedlarna.

Tiokronorssedeln.
Femkronorssedeln försvann innan jag fick hantera pengar men jag hade turen att min mormor jobbade på posten i Hörvik.
Hon hanterade därmed pengar och kunde visa hur sedlarna såg ut.

Jag själv sparade alltid på gamla pengar och köpte även några på Tradera när jag var som mest intresserad.
Mynt från långt tillbaka finns i samlingen och det händer att jag visar upp den för barnen.
Helt fascinerande då pengar inte är något som precis används längre.
Idag vet jag knappt hur sedlarna ser ut längre.
När jag vid ett fåtal tillfällen har fått dem i min hand så kan jag inte känns igen vilket mynt som är värt vad och inte heller berätta vilken person som är på vilken sedel.
Tjugokronorssedeln kommer jag ju för all framtid att förknippa med Selma Lagerlöf trots att den numera är borta.
Ska då kontanterna finnas kvar?
Ja, det tycker jag.
Precis som de flesta andra i Sverige.
Jag använder dock sällan dem själv.
Rädslan är dock att om vi tar bort dem och något händer med tekniken, så är vi helt borta.

Finns det så inget sätt att betala för sig eller fungera i samhället, så kommer vi få börja om från noll.
Skulle systemet vara utslaget en längre tid så blir det byteshandel som gäller och vem har något att byta med? Jag har min stora garderob med kläder men vem skulle vilja ha en klänning för en liter mjölk?
Kanske inte ens är samma storlek.
Låt pengarna finnas kvar!