tisdag 22 augusti 2023

Lärare - ett framtidsyrke?

Ibland känns det som om världen är upp och ner för det lönar sig inte att vara varken trogen sin tjänst eller sin arbetsgivare. Jag är en kommunanställd lärare och varenda gång diskussionen om löner kommer upp, så är det samma sak.
Vill du ha upp lönen?
Då får du skaffa arbete i en annan kommun, arbeta där något år och sedan söka dig tillbaka till kommunen. Då får du upp din lön.
Det finns ingen form av belöning för en lång och trogen tjänst, trots att det ofta leder till många fördelar för arbetsplatsen. 
Absurt.

Ny forskning visar nu att fortbildning för lärarna gör att eleverna presterar sämre.
Jag kan inte påstå att jag är jätteförvånad.
Fortbildningen måste nämligen handla om kvalité, vilket enligt mig är en bristvara i kommunvärlden.
Då pengarna tryter väljer man nämligen att hitta på saker inom enheten.
Låtsasuppgifter som påminner om när man själv gick i skolan och läraren hade missat att planera.
Dagar som för en anställd kunde använts till betydligt mer saker som hade blivit bra för eleverna.

Fortbildning?
All utbildning ska förhoppningsvis vara bra.
Det måste vara målet!

Många gånger sitter du dock på möten eller konferenser enbart för att sitta av tiden.
Du gör ingenting mer än att vilja tillbaka till arbetsplatsen för att försöka hinna med allt det är du aldrig hinner i vanliga fall. MEN, du måste sitta där för det ska ingå.
Relevant fortbildning?
Jo, men det hade varit bra men sällan eller aldrig är den det.

Jag är rätt gammeldags av mig.
Elevdelaktighet, absolut.
Förändring och förnyelse, absolut.
Det betyder dock inte att det som fungerar ska bytas ut för att testa och se över experiment kring elevernas fortsatta utbildning. Saker som fungerar ska användas men mindre inslag av nya saker.
Jag tror mer på det än tillfälliga saker som räknas som hippa.

Ska man få människor till att vilja bli lärare?
Lär dem att ha pondus då.
Pondus och kommunikation så fort det behövs, utan att dränka alla med information som inte är relevant. Ingen förälder orkar med det.