måndag 21 augusti 2023

Bensin, alkohol, tobak och energi.

Ska vi alla jubla över det faktum att vi kanske slipper frysa i vinter?
Det är möjligt.
Jag blir självfallet lycklig när de påstår, vilket inte alls behöver vara en sanning, att elen kommer bli betydligt billigare den kommande vintern. Börspriset har nämligen sjunkit avsevärt.
Det i sig är positivt.
Problemet blir det som kommer sen:

"Ovanpå börspriset tillkommer elskatt, moms och nätavgift på över en krona per kWh".
Detta kan göra mig fullständigt vansinnig.
Inget land i världen kan mäta sig med Sverige i dessa frågor och jag ifrågasätter starkt varför vi envisas med att behålla ett system som är fruktansvärt snett.

Punktskatt är momsbelagt.
Moms är ett annat ord för skatt du omöjligt kan komma undan.
Punktskatten finns då på bland annat energi, alkohol, tobak och bränsle.
Energi är den del du omöjligt kan komma undan.

Staten förstår inte att alkohol, det handlar man utomlands.
Ju mer de höjer skatten på just alkoholen, desto fler släp går det till Tyskland.
Detsamma gäller tobaken.
Den smugglar man hej vilt.

Bränslet, vilket blir det sjuka i detta; är likadan.
De gånger den faktiskt har samma pris som i Sverige så kan vi ändå tänka att det är bättre för dieseln i Tyskland är inte utblandad med en massa skräp på samma sätt som i Sverige.
Jag kan sätta en hand på att det bränslet är bättre för bilen och dessutom går att köra längre på än det som finns i de svenska tankstationerna.

Energin kommer vi inte undan.
När jag har stängt ner allt onödigt i detta huset så går det ändå minst 15 kWh varje dag.
Under sommarsemestern när huset var stilla och dött så var det vad som drogs varje dag. 
Det sista året har jag lyckats med att få ner energiförbrukningen med 84 procent. Snittet på vad som görs av med hamnar på 700 kWh och räkningen för det är runt 1300 kronor.
Det är då inte för användningen utan för elnätsabonnemanget, elöverföringen, energiskatten och momsen.
Elräkningen hamnade då på en sammanlagd kostnad på 2100 kronor... för att ingen har varit hemma.
Jag kan omöjligt komma åt den!
Och merparten är SKATT!

Alla tips media sedan kommer med.. suck.
Alla fönster är bytta, dörrarna med eller tätade, panelen bytt och tilläggsisolerad överallt där det behövdes. Tre luft-luftpumpar, vilket är det enda som drar el, och två kaminer som det eldas med.
Utöver det två gasolkaminer för snabb uppvärmning när det har varit som kallast.
Det finns inte mer att göra.
"Dammsuga mindre".
Skrattretande att ens ha ett reportage om det.

Skatt för allting.
Punktskatten är en katastrof!
Så ja, jag är glad för att elräkningarna kommer hållas nere, men "nere" betyder trots det mellan 6 och 9-10 000 kronor i månaden. Räkningar som ska betalas med pengar som jag redan har skattat för.
Helt absurt.

Om staten känner att de har ett sådant behov av alla dessa skattepengar, så kanske de istället ska se över var slukhålen finns. Vad är det som kräver dessa pengar?
Jag kan med säkerhet säga att det varken är skolan eller vården.
Gör som MEDborgerlig Samling har föreslagit, och ta bort 60 meningslösa statliga myndigheter som ingen ändå vet vad de gör.
Det är byråkratin, politiken och administrationen som måste minska.
Svårare än så är det inte.