lördag 12 augusti 2023

Romerna - alla andras ansvar?

EU bestämde att romerna skulle få pengar men istället gick pengarna till ett dykprogram för icke simkunniga. Vems fel är då detta?

Jag vet att min åsikt inte anses ok alltid men jag anser att att alla människor ska bedömas lika. Det är alltså helt ovidkommande i vilket land du är född i, hur gammal du är, vilken religion du har, vilket kön du har, din hårfärg, din etnicitet.. jag kan fortsätta hur länge som helst.
Ingenting spelar någon roll.
Lagen ska vara lika för alla.
Är den då det?
Nej.

Vi har grupper i samhället som sätter en offerkofta på sig.
Värst av allt är att media faktiskt köper det.
För många år sedan blev det en nyhet att romer inte fick hyra bilar i Sverige.
Den som läste ordentligt såg att det inte handlade om deras ursprung, att de var romer, utan det faktum att de inte hade ett betalkort. De hade varken VISA, Mastercard eller något annat.
Därmed kunde inte de som hyrde ut få en säkerhet för bilen de skulle hyra ut och därmed fick de inte hyra bilar. Det hade inte jag heller fått om jag inte hade kunnat lämna en säkerhet.
Därmed var bekymret bristen på kreditkort, inte att de var romer.
Media skrev dock om att just romerna var utsatta av svenskar.
Att de särfördelades.

Romerna har nu inte fått pengar och i reportaget säger en man att de inte vet hur det ska bli bättre. De får inga jobb. De bor på en soptipp.
Vems fel är då det?
Jag kan av egen erfarenhet skriva att ett av bekymren är detta med att passa tider. 
Jag har haft barn som kom till skolan efter när solen gick upp.
Som inte kom alls ibland och som satt där långt innan jag började på morgonen.
Där föräldrarna sen inte kom på eftermiddagen.

Vill man bli en del av samhället?
Då måste man själv välja att inte sätta sig utanför.
Du har en annan kultur eller en annan religion?
Landet du befinner dig i.. lagarna där ska dock följas.
Vill du inte bo på en soptipp?
Släng inte skräp överallt.
Använd toaletter eller bestäm en viss plats.

Bekymret här är att barnen växer upp i samma misär och ingen utifrån kan påverka.
Gruppen själv måste förstå vad som gäller.
Frågan kring romerna kan inte lösas av alla andra, utan de själv måste inse hur förändringen ska ske.
Du kan inte trycka ner en fyrkantig kloss i det runda hålet.