torsdag 3 augusti 2023

Med livet som insats?

Jag är boende i Hällevik, med lyckan att ha fri tillgång till en sommarstuga på Hanö. En liten ö som varje år drar oerhört mycket turister.
Utöver turisterna finns alla vi som har boende där ute.
Blir man sjuk på denna ö eller runt den så är det en självklarhet att man ska få hjälp!
Precis som på land så spelar då självklart tiden in.

Jag, som inte har någon sjövana alls, vet att vindarna spelar roll och vid vissa vindar åker jag inte till Hanö med den trafik som går för det gungar för mycket.
Ni kan titta på bilden som finns med.
På grund av diverse påhopp och anklagelser så har man stängt Sjöräddningen i Hörvik.
Ingen

politisk fråga då det är en frivilligorganisation baserad på skänkta pengar, men ack så viktig för oss på olika öar.
Ledningen för Sjöräddningssällskapet menar iallafall att det inte kommer drabba någon nödställd.
Se kartan.
De menar att det kommer ta lika lång tid från Sölvesborg till Hanö som från Hörvik. Man behöver inte vara ett geni för att se att det är en direkt lögn.
Med motvind blir det mycket extra tid!

Jag tänker på en dikt av Tage Danielsson:
”En droppe droppad i livets älv, har ingen kraft att flyta själv. Det ställs ett krav på varenda droppe, hjälp de andra att hålla sig oppe!”
Den är talande.
Om man nu väljer att sparka två frivilliga som kan verksamheten och skyller på samarbetssvårigheter och dålig värdegrund.. vem är man själv i dramat då?
Är man droppen som väljer att fly?
Eller hjälper man de andra dropparna?
Profiterar på dem?

Jag har hört ryktena kring diverse saker och kan bara spekulera. Det är egentligen ovidkommande för någon måste ha chefsrollen och den någon måste stå för besluten. Därför är det ännu mer spännande att högsta instans i Göteborg inte verkar engagera sig.
För mig handlar det om fulspel.
Fulspel på oerhört hög nivå.
När en organisation inte fungerar så är det nämligen givet att det är ledningen som ska kontrolleras, vilket i detta fallet då blir ledningen i Hörvik.
Istället tar man bort några av de frivilliga som dessutom är gamla i gemet.


Den stora frågan måste då vara om just du vill bli sjuk i Hanöbukten under dessa premisser?
Jag vill det inte.
Var allergisk och bli stucken så har du riktigt bråttom.
Jag har ett par barn med mycket allergi och vill inte hamna i en sits där de på något sätt kan drabbas!
Drabbas på grund av en dålig ledning.

Lös problemet!
Mig veterligen byter man ut de högsta när förtroendet inte finns och det kraschar på lokal nivå och sen.. 
Jo sen, sen ser man bara till att det fungerar så bra som möjligt för invånarna.

Lös det, be de uppsagda om ursäkt och se till att de blir aktiva igen. Öppna stationen i Hörvik!
Krånglar ledningen?
Då uppmanar jag Sölvesborg och Hasslö att vägra. Alla har ett ansvar att ”hålla de andra oppe”.. 
visa det!
Ledningen har inget annat val än att byta ut ledningen om samtliga går ihop och vägrar.