fredag 18 augusti 2023

Snegla västerut?

Kronofogden, Tullverket och Skatteverket.
Det är så vi ska komma åt de kriminella människorna i Sverige.
Jag är lika förundrad varje gång som det visar sig att vanliga människor med största sannolikhet kommer att jagas för saker som andra gör.
Det är nämligen lättast.

Kronofogden.
Ja, om de då har fått in pengarna svart.. hur ska de kunna få in pengar av de kriminella?
De svarta pengarna syns inte.

Skatteverket.
Svarta pengar syns fortfarande inte.

Tullverket.
Ja, de om några kan ta dem som smugglar för problemet är med största sannolikhet knarket.
Och hur duktiga de än är på att jaga knarket, så kommer de som tar in det i Sverige hitta bättre sätt att smuggla in det på. Det är alltså produkten som är problemet.

Som jag då ser på det kan man se detta på två olika sätt.
Antingen som att alla problem i världen kommer lösa sig bara det finns mycket tull och gränspoliser.. eller kan man kanske tänka sig en annan modell.
Norge har tänkt till.

Västerut.
I Norge har man nu tänk över modellen kring just knark.
Man har valt att avkriminalisera vissa droger och jag är helt övertygad om att resultatet kommer bli väldigt bra. Portugal avkriminaliserade samma droger 2001 och det ledde till många bra saker.
Den som bara vill se det negativa kommer göra det.
Jag ser en lösning.

Om de kriminella inte längre kan tjäna pengar på drogerna, vilka är deras stora inkomstkälla och anledningen till att de krigar, då kommer det också ske förändringar i samhället och min stora övertygelse är att de kommer vara till det bättre.

Tror regeringen att de ska lyckas med att stoppa inflödet av droger på detta sätt?
Jag tror att de har fel.
Det kan vara en del i det, men de tar fortfarande inte bort huvudskälet till problemet.