Jag har arbetat som lärare i snart tjugo år och varit runt på över femton skolor.
Allt för att se hur jag vill att det ska fungera och hur jag som lärare ska vara.
Ingen är perfekt och alla gör förhoppningsvis sitt bästa, men det som jag anser fattas när det inte fungerar är pondus. Pondus och känsla.
Känslan av att verkligen bry sig.
Den där känslan kan man nämligen inte låtsas att man har.
Bryr man sig då om eleverna?
Då gör man som Bokelundskolan och låser i
n mobilerna.
De är ett gissel som skapar betydligt mer problem än fördelar.
Ett av argumenten emot är många gånger att mobilen är bra när man inte har några vänner eller om man inte mår bra, men den myten kan förstöras snabbt.
Antalet ungdomar som mår sämre nu jämfört med för trettio år sedan är nämligen lavinartat.
För trettio år sedan fanns inte mobilerna på det sätt som de finns nu.
Utan mobilen så är man nämligen tvingad till att socialisera sig med andra människor, riktiga människor som finns i verkligheten, och inte bara i en låtsasvärld.
Det faktum att mobilerna inte får användas på låg och mellanstadiet är ännu en sak som borde göra detta självklart på högstadiet.
Jag arbetar främst på mellanstadiet även om jag har alla elever i diverse ämnen.
Mobilerna samlas in på morgonen och ges tillbaka när den sista lektionen är slut.
Det fungerar helt utmärkt och det är inget konstigt.
Eleverna tycker inte det är konstigt för de vet redan från dag ett att de SKA lämna in mobilen.
När man börjar i årskurs sju fallerar det.
Då orkar man inte ta debatten.
Jag hoppas att man börjar ta den nu!
Fler saker som känns märkliga är att alla elever fram tills de slutar sexan, går och äter i matsalen. Det finns ingen diskussion kring detta och antalet elever som har vägrat genom åren är få.
När man börjar sjuan ska man plötsligt springa på stan istället, vilket också är ett bra argument för detta med mobilerna.
Utan mobil kan man inte handla.
Inte de flesta iallafall.
Handlingen i sig är verkligen märklig med tanke på att det finns tillsynsplikt i svensk skola.
Vem ansvarar för eleverna som lämnar området?
Jag kan bara se fördelar med ett totalförbud mot mobiler i skolan för det är så många barn som inte vågar vara sig själv i rädslan av att bli filmade eller fotade, pressade på att handla något till någon annan eller utstå en massa sms och bilder.
Jag som vuxen använder inte min mobil under arbetstid och skolans uppgift är att lära och fostra inför vuxenlivet
Tänk vad skönt för eleverna att få en paus från med mobilen!
Bokelundskolan är ett föredöme.