tisdag 29 augusti 2023

Inga genier läser till lärare?

Lärarlinjen.
En linje för de som inte är några genier?
Människor som inte gått linjen kritiserar och tjejen som uttalade orden säger att de är ironi.

För de som då inte vet:
Jag älskar skolan!
Så mycket att jag efter alla år i grundskolan läste på gymnasiet.
Därefter läste jag till matte/no-lärare för F-6.
Jag får alltså undervisa inom matematik och NO (geografi, naturvetenskap, fysik och kemi) för alla barn mellan sex och tolv år. 

Därefter läste jag in nästan alla övriga teoretiska ämnen samt de flesta praktiska.
Jag är alltså behörig lärare för alla ämnen upp till årskurs sju samt vissa upp till nian.
Efter det läste jag in flera ledarskapsutbildningar och avslutade studierna i fjol med att göra klart Specialpedagogprogrammet. Jag påbörjade en master inom detsamma men slutade när jag blev sjuk. Det blev för mycket.
Till hösten har jag sökt enstaka kurser och målet är att läsa in Speciallärarprogrammen också.
Jag jobbar idag med alla barn på hela skolan, F-6, i musik.
Jag undervisar sedan i svenska, SO och Hem och konsumentkunskap.

Till dags datum har jag ungefär åtta års högskoleutbildning och jag kan med gott samvete, med handen på hjärtat, säga att det dessa utbildningar är bäst på är: Flum.
Då har jag läst på olika högskolor men det är samma överallt.
Flum.
Massvis med arbeten som ska skrivas och lämnas in.
Noll form av praktiskt tänk någonstans.
De bästa utbildningarna har varit idrott, musik och det som kallas för hemkunskap i folkmun.
Mycket praktiskt och saker som sedan har kommit till användning, till skillnad från allt som ska läsas kring diverse gamla gubbar och deras teoretiska åsikter.
Det läggs nämligen mer vikt vid vad människor tyckte för hundra år sedan än just nu.
Nutidshistoria finns inte.

Är det då genier som läser till lärare?
Det finns säkert, men ingen läser in denna utbildning för arbetsmiljön eller de höga lönerna.
De existerar nämligen inte.
Trots alla års utbildning och alla års erfarenhet så är man i lönekuvertet inte värd mycket.
Hade jag istället valt att läsa inom vården så hade jag tredubblat lönen.

I Sverige ska man vara tacksam och tro att lärare växer på träd.
Jag tror yrket är en form av kall, men det kallet kallnar snabbt när man inser premisserna för det man ska utföra. I Tyskland är det kaos och ingen vill arbeta som lärare.
Problemet är alltså likadant där.

Vad är då felet?
Jag anser att skolan ska göras statlig igen.
Ta bort alla dessa hopplösa studiedagar som inte ger någonting och plocka bort pappersarbetet.
Allting blir en negativ spiral när man tar in människor utan utbildning, som gör föräldrar nervösa och som i sin tur kräver möten, som i sin tur tar tid från det viktiga, som i sin tur..
Det slutar aldrig.
Och allt måste dokumenteras för att kommunen är livrädd för att drabbas av böter eller skadestånd.

Höj statusen för yrket genom högre löner, förstatliga skolan och se till att den som är sin tjänst trogen premieras. Spiralen kommer inte brytas genom att allt rullar på som innan.
Det krävs förändring.
Antingen kan vi bli som i Tyskland, eller ser man till att statusen för yrket hamnar i nivå med hur viktig den är för barn i hela landet.