söndag 20 augusti 2023

Varför ska du vara rädd?

Sannolikhetslära.
Inte min favoritdel av matematiken men jag förlitar mig på andra.
Sannolikheten är större att dina kläder börjar brinna av sig själv än att du ska råka vara på en plats där ett terrorhot verkställs. Så pass liten risk är det.
Inte enligt mig utan av poliserna i podden Över min döda kropp.
Nu höjs dock terrornivån i Sverige och vi medborgare får veta vad vi ska tänka på.
Det sägs trots detta att vi inte ska vara rädda.

Är du rädd?
Jag är det inte.
Jag bor inte så att det händer några större saker.
Hade jag bott i innerstan Stockholm hade det nog känts värre, men å andra sidan..
Jag tänker att man bör vara rädd där ändå.
Med alla de skjutningar och bomber som sker hela tiden.. vad skulle egentligen vara annorlunda?

Vem som skjuter eller vem som placerar bomben kan kvitta den vanliga människan.
Om det är Al Qaida eller om det är Knut Andersson som placerar en bomb..
Som skjuter in bland människor..
Det är hemskt oavsett men jag kan inte se den stora skillnaden för enskilda individer.

Våldsbejakande islamism är ingen höjdare och de har nu satt siktet på Sverige.
Vi har redan haft två dåd här även om det är några år sedan.
En självmordsbombare och en som tog lastbilen rakt över Drottninggatan.
Hemskt, absolut.

De som nu jagar kring detta är återigen media.
Jag tror inte på att väsnas när man upplever saker som obehagliga, utan tvärtom.
Var tyst.
Media ser till att alla nyheter sprider sig som en löpeld.
Om människor hyser agg mot Sverige för att de inte förstår hur denna demokrati fungerar är det en katastrof. En av experterna pekar på att faktumet att man höjer terrornivån i sig är en uppmaning till att jaga Sverige. Att begå terroristbrott här.

Kan du skydda dig?
Nej.
Ska du vara rädd?
Nej, men varsom.
Jag rör mig sällan där det ens skulle finnas en risk men det finns många som gör det.
Jag håller tummar och tår för att det ska lugna sig, men inte genom att vi ändrar på lagar, utan för att dessa länder förstår olikheterna vi har.