söndag 6 augusti 2023

Vad betyder helig?

En helig skrift.
Vad betyder helig?
Jo, enligt Wikipedia är betydelsen; okränkbar, fridlyst, som ej får skadas och den moderna förklaringen är något "som anses stå i nära förbindelse med det gudomliga och därför behandlas med religiös vördnad".
Det beror alltså på vilken religion du har.
Det beror på hur u själv ser på saker för frågar någon mig så anser jag inte att några böcker är heliga.
Det finns böcker som bygger på religion och därmed också kan anses vara religiösa, men det gör dem inte heliga. Det är nämligen just människan som väljer att göra något heligt.

Om man då bestämmer sig för att någonting är heligt..
Kan man då bli kränkt av att någon annan inte anser att du har rätt?
Jag tycker självfallet inte så.
Tacos på fredagar brukar vara heligt för många.
Jag har filmer som för mig är heliga.
Gudfadern, Scarface och helt fantastiska Liftarens guide till galaxen.
Lite olika filmer men jag hade blivit mer upprörd om någon eldade upp någon av de filmerna än om de tog min bibel eller koran för att bränna.
Jag har båda.
Det där med heligt.. det är alltså inte något självklart.

Fotboll är heligt för många.
Gud nåde den som kritiserar sporten!
Trots det så är det inte samma intresse för damerna som för herrarna.

Jämför vi då orden som likställs så blir det spännande.
Fridlyst.
Den fridlysta bibeln... nej.
Fridlyst har inte samma mening utan för de flesta handlar det då om blommor.
Den okränkbara koranen.. nej.
Okränkbar är ju motsatsen till det som händer nu, där människor tvärtom blir väldigt upprörda.

Jag tycker inte att man ska elda böcker alls för det för mina tankar till nazismen för snart hundra år sedan. Alla har dock sin självklara rätt att göra det.
Om någon då vill bränna en bok?
Media!
Känn ert ansvar!
Skriv inte att någon bok är helig.
Det är individen som bestämmer det.
Om någon nu bränner en bok varenda helg.. måste ni stå där och berätta för hela världen?

Udden kommer tas från detta med om regeringen lägger locket på.
Stäng ner och sluta skriv om det.
Vi ska inte förändra vårt tänk för demokrati är vad alla borde sträva efter, utan de som har ett problem bör tänka till. Heliga böcker?
Nej, men religiösa sådana.