söndag 26 juli 2015

Unga män.

Ofredad på en camping av unga män. Vad är unga män?

Jag tänker nu vända mig mot den journalistik som finns i detta land och hoppas på att någon ser det jag anser mig se överallt. Ordval kan nämligen göra en väldigt stor skillnad på hur en artikel får uppmärksamhet.

Artikeln handlar om två 17-åriga killar som ofredat en flicka och misshandlat en annan.
Jag skulle alltså kunna skriva det såhär:

Två unga män sitter anhållna.
Två pojkar sitter anhållna.
Två män sitter anhållna.
Två tonåringar sitter anhållna.
Två yngre killar sitter anhållna.
Två yngre pojkar sitter anhållna.
Två minderåriga pojkar sitter anhållna.

För mig skulle jag tolka det ungefär såhär:

Två unga män sitter anhållna. Cirka 20-25 år.
Två pojkar sitter anhållna. Cirka 10-12 år.
Två män sitter anhållna. Alla över 18 år.
Två tonåringar sitter anhållna. 13-19 år.
Två yngre killar sitter anhållna. 16-17 år.
Två yngre pojkar sitter anhållna. 13-14 år.
Två minderåriga pojkar sitter anhållna. 10-12 år.

Jag är fullt medveten om att detta är min tolkning men jag funderar över hur jag tolkat artikeln om det hade stått "Två pojkar är anhållna för att ha ofredat en yngre kvinna." Det utläser jag som att två tolvåringar utsatt en 25-årig kvinna någonting.
För precis så kan media göra. Inte bara i ordet "män" utan inom allt.
Media har makten att bygga upp bilder som finns, eller inte.

Fundera på detta när artiklar dyker upp. Ords betydelse kan variera.

http://www.jp.se/article/13-aring-ofredades-pa-camping/