lördag 20 juni 2020

Hjälp oss svarta personer.

Den som läser vad jag skriver och vill se fel, kommer hitta det.
Jag vill dock att debatten ska vara det viktigaste demokratiska verktyget och tänker att diskussionen gör allting levande. Georg Floyd.
Jag kände inte honom.
Jag kände inte polisen som nu hålls ansvarig för hans död heller.
Utan att känna dem kan jag dock utläsa vissa saker.
Polisen har inte varit en bra polis, och Floyd har inte varit den lammunge som svensk media utmålar honom som.
svt.se

Floyds bror fick hålla ett tal i EU.
Ett tal som handlade om att svarta personer i USA är särfördelade, vilket lett till massprotester där människor slagit sönder och förstört hur mycket som helst. Som har lett till protester i hela världen.  Enligt mig måste vi dock backa bandet lite.
Floyd.
Varför tog polisen honom?
Blev han påhoppad på gatan?
Så verkar det nästan om man följer svensk media.
Men nej. Trots sitt arbete som säkerhetsvakt så kom han in i en affär och försökte betala med falska sedlar. Med sina nästan två meter och det faktum att han ska ha varit hög när han begick detta brott, så ringde innehavarna polisen. Därför kom polisen.
Floyd blev inte påhoppad.
Polisen har sedan använt övervåld, vilket är helt ofrånkomligt när nu Floyd dog.
Det är enligt mig förkastligt att en polis, som ska ha så mycket välvilja för andra människor, gör såhär. Det förstör oerhört mycket för alla andra poliser.
På samma sätt förstör Floyd för andra afroamerikaner när han begår ett brott.
Utöver detta hade han suttit inne för bland annat väpnat rån, men, vem bryr sig?
Floyds bror måste med allting i bagaget, veta att brodern inte var någon ängel.

När då Floyds bror står och säger att EU ska hjälpa svarta personer, så undrar jag hur han tänker. Hur tänker alla som bara godtar detta?
För mig handlar detta nämligen inte om en hudfärg, utan om det faktum att polisen har begått övervåld mot en förfalskare. Hade Floyd inte begått ett brott, så hade polisen inte kommit.
Jag betvivlar inte att det finns många poliser som utnyttjar sin titel till att bete sig illa, men lika lite som att Floyd är ett likamedtecken för afroamerikaner, så är denne polis ett likamedtecken för alla poliser. Jag hade blivit arg om jag buntades ihop med diverse grupper med olika åsikter.

Så, när Floyds bror vill ha hjälp till alla svarta?
Jag förstår inte.
Självklart ska polisen föregå med gott exempel och bete sig korrekt, men det betyder inte att det är fritt fram att råna eller förfalska saker.
Ska då EU hjälpa någon för hudfärgen, helt oberoende av vad denne har gjort?
Det finns stolpskott, absolut, men vill man få respekt måste man ge respekt.
Det måste dessutom ske vice versa.
Så, vill ni ha ett bättre samhälle?
Sluta då tro att alla afroamerikaner begår brott!
Men, sluta då också att tro att alla poliser är fruktansvärda.

För mig är människor inte en hudfärg, utan handlingar och ord.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/george-floyds-bror-till-fn-jag-ber-er-att-hjalpa-oss-svarta-personer-i-usa