tisdag 9 juni 2020

Heja Murphy!

Det bär mig emot att erkänna det, men jag hade med all sannolikhet inte vågat säga något. Hela min instinkt blir arg så risken är att jag inte hade kunnat stoppa mig själv, men med den mobb som står där, så kan jag inte annat än att applådera.

Murphy kom gående när demonstranter började slå sönder skyltfönster på avenyn i Göteborg.
Tjugo-trettio personer står och tittar, samtliga skyddade med coronaskydd.., och samtliga aggressiva när de ser att Murphy säger emot.
De puttar på honom och det syns att de är störda på honom.
Han står kvar och till slut backar de.
Jag vill därmed ge en hyllning till Murphy!
Hade fler människor haft din styrka i detta så hade det inte sett ut som det gör i världen.
svt.se

Många frågor kan ställas på det som händer.
Varför slår man sönder skyltfönster för att det finns stolpskott till poliser i USA?
Varför blir man arg när en svart man ifrågasätter vad man gör?
Knuffar och går på.
Varför i hela världen döljer man sina ansikten när man är så noga med att befinna sig i händelsernas centrum?

Fler frågor som sedan kommer är just varför polisen godkänner demonstrationerna när varenda kotte som läser det måste inse att det kommer bli liv.
Jag kan inte fatta att den arbetandes delen av Sveriges invånare ska betala för att vissa individer inte kan bete sig. Vilka de är, är dessutom inte så svårt att lista ut.

Mitt förslag är att som nummer ett, verkligen göra arrangören till den skyldige.
Om man får godkänt för femtio personer, så bör den som anordnar det stå för repressalierna och kostnaderna som kommer med alla andra som är runt.
Om man hyr en lokal och den blir sönderslagen så är det bara att betala.
Om ma då bestämmer sig för att ordna en demonstration och släppa in varenda människa, då får man stå för de kostnader som kommer utöver det som är godkänt.
Det kan inte vara meningen att mina pengar ska gå till slynglar som bara är ute för att förstöra.

Demonstrationsrätten må vara bra, men det bör komma skyldigheter med rättigheterna.
Heja Murphy!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/murphy-stoppade-vandaliseringen-jag-skulle-gora-det-igen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/vi-forstod-att-det-skulle-komma-manga-fler-an-50
https://aktivistenskokbok.se/aktioner/demonstrationer/ratten-att-demonstrera/
https://www.svt.se/kultur/statyer-valta-och-vandaliserade-i-protest