tisdag 16 juni 2020

Om detta må ni berätta.

Historia.
Ett av mina favoritämnen i skolan och än idag det som ligger mig väldigt varmt om hjärtat. När vännerna tittade på Rederiet och Vita lögner så förälskade jag mig i Axel von Fersens levnadsöde. Herman Lindquist är än idag en av mina idoler.

Historia lär oss nämligen någonting väldigt viktigt.
Vi lär oss hur misstag kan se ut, och vi kan därmed förändra framtiden.
Genom att kunna sin historia så kan vi också förutspå att det inte kommer hända igen.
Detta vet man om man har lyssnat i skolan.
Det rör inte ens högskolestudierna utan grundskolan.
Samtliga som river statyer och propagerar för att allt som i nutid inte är politiskt korrekt ska bort, de har inte förstått någonting.
svt.se

Så vet ni, riv statyerna på män som genom tiderna gjort saker.
Känns det bättre?
Det är materiella ting som finns för att vi ska dra lärdom.

Jag började protestera för några år sedan när Pippi på de sju haven skulle göras om för hennes pappa fick minsann byta yrke. Carl von Linné ska bort.
Tintin plockade undan.
Allt ska censureras.
När alla har sagt sitt, vad ska vi då ha kvar?

Om detta må ni berätta.
En bok som satte djupa spår i mig och den står än idag hemma i en av hyllorna.
Fruktansvärda bilder som visar en historia som ingen vill ska upprepas.
Om vi bränner alla dessa böcker, kan vi då vara säkra på att det inte kommer hända?
Bokbål har en dålig klang.

Colosseum?
Pyramiderna?
Kinesiska muren?
Det finns mycket saker som är byggda av slavar eller trälar.
Människor som inte har haft något värde alls.
Ska vi börja riva de sakerna också?
Nej.. det är det ingen som tycker.

Vill man göra skillnad, då gör man det genom att prata, tycka och framföra argument i en rent demokratisk anda. Man gör det inte genom att riva ner statyer eller elda upp bensinstationer.
Väsktanten har blivit en känd symbol och den stora frågan måste bli varför.
Varför anses den vara så mycket bättre på att förklara människors lika värde jämfört med en staty över en man som inte har levt på flera hundra år?
Alla människor har ju samma värde..
Tänk på det.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/efter-statyprotesterna-nu-har-svenska-vasktanten-blivit-viral-i-usa