fredag 26 juni 2020

Varje litet barn.

Jag har en egen regelbok som sätter mina ideal och tankar.
För många år sedan gick jag en ledarskapsutbildning i Stockholm, där jag plötsligt skulle beskriva mina värdeord. Vilka ord som verkligen betydde något för mig på djupet.
De saker som formade mig.
Det blev en lång process, men den formar mig än idag.
svt.se

Nummer ett kommer i alla lägen och alltid att vara: barnen.
Jag förundras ständigt över alla dessa vuxna som utåt sett ska vara världens bästa föräldrar, som lägger ut bilder på perfekt kammade barn i olika utstyrslar och arrangemang.
Föräldrar som sedan i verkligheten är mer intresserade av likes på sociala medier, sig själv och sitt eget utseende eller nöjen för sig själv.
Föräldrar som låtsas vara perfekta.
Jag tror domen kommer när barnen blir äldre för någonstans är det så, att när barnen inte kommer hem och hälsar på, då får du din slutnota för om du var en bra förälder eller inte.
Hjärtat måste vara på rätt ställe.
Jag tror dessutom att många skaffar barn för att det är det man ska göra, inte för att man egentligen vill eller känner för det då det egna egot fortfarande kommer först.

Barn kan aldrig någonsin hjälpa att de finns till.
De har inte valt sitt liv och därför måste det vara samhällets yttersta skydd, att se till att de har det bra. Detta gäller inte bara barn födda i Sverige, utan alla barn.
Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

Skråmo.
En terrorist. En mördare. En soldat för IS.
Det kunde inte barnen hjälpa och när de kom till Sverige för ett år sedan blev jag lycklig.
Lycklig för att dessa barn faktiskt fick en chans till ett liv.
Det har nu gått ett år sedan de kom till Sverige och det är enligt mig sorgligt att de har delat på de sju syskonen, men den biologiska morfarn säger att de har det bra.
Bara tanken på det helvete dessa barn har haft, är osannolikt att föreställa sig.
Deras liv har varit kaos.

Båda föräldrarna är döda och barnen har nu fått det bra.
Många säger att barnen inte skulle komma till Sverige, men jag anser att det var det bästa som kunde hända. Barnen kan nämligen inte hjälpa vilka val deras föräldrar gjorde.
Dessa barns föräldrar gjorde oerhört dumma val, men nu har det rätat upp sig.
Barnets bästa, ska nämligen alltid komma i främsta rummet, oavsett vilka föräldrarna är.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/skramobarnens-liv-nu-berattar-morfar-patricio-galvez-om-forsta-aret-i-sverige
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-har-dode-is-terroristernas-barn-traffat-sin-svenska-morfar