fredag 5 juni 2020

"Sverige erkänner!"

Som fan läser bibeln.
Ett utmärkt uttryck för hur omvärlden ser på oss - eller rättare sagt, hur media förmedlar bilden av oss. Av Sverige.
Inte bara omvärlden, utan även de som försöker gynna sig själv genom det som händer.
Ett enda stort parti har försökt profetera på coronan och jag tror att det kommer slå tillbaka på dem själv.
svt.se

Anders Tegnell.
Lördagsintervjun i P1 härom veckan visade en oerhört ödmjuk man som tog mycket med ro.
Han verkar kunna läsa människor och se både fel och brister, men även styrkor.
När han nu då, i Ekot, uttrycker sig om att "Det finns säkert förbättringspotential i det vi har gjort i Sverige", så visar det samma ödmjuka människa.
Han säger att det alltid finns tankar om att göra saker annorlunda, även om man anser att det som är fungerar. Japan och Korea är länder, om jag har förstått det rätt, som har tänkt ungefär som Sverige men på ett annat sätt kring vissa saker.
De har få döda vilket kunde visa att vår version är bra, men bättre om den hade modifierats.

Istället för att tolka det han säger på det sätt han menar, så gör vissa politiska poäng av det istället. Jag tror inte riktigt att dessa förstår att man inte vinner på det utan istället tvärtom.
Den som är ute i arbetslivet och ser rutinerna förundras över dumma beslut som bara kostar pengar, enbart för att det ser bra ut i media.

Samvetsfrågor till var och en:
Hur ofta har du sett en större folksamling på ett bibliotek?
Jag har sett det en gång, men inte i vanliga fall. Då var det en föreläsning. I vanliga fall brukar man inte precis springa ner varandra. Det ställer dock till oerhörda bekymmer för mig som studerar, att jag inte kan hämta mina böcker som vanligt.

Hur ofta besöker du dina anhöriga på deras boenden?
Samtliga är stoppade från besök, men helt ärligt. När såg någon en större ansamling människor som absolut skulle hälsa på sina anhöriga flera gånger om dagen?
Den som har jobbat inom detta vet om vad som gäller och reglerna som då har blivit satta, de är mest för syns skull och för att media ska titta.
Alla andra förstår att smittan kommer från personalen och hur de lever.
Asta 89 år lär inte smitta maken Arne på det dagliga besöket..

Ett annat uttryck handlar om ulvar i fårakläder. Att inte ropa varg i onödan.
Att skrämma upp rädda människor är bara onödigt och nu kommer Sverige börja öppna upp igen.
Egentligen kan det inte vara något konstigt för andra länders medborgare har varit här i turistområdena under en längre tid.

Kontentan är att Sverige och Tegnell inte alls erkänner någonting.
Vissa utnyttjar hans ödmjukhet och tolkar hon som de vill.
Människor får tycka och tro precis vad de vill, men jag är helt övertygad om att Sveriges modell har varit korrekt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-sjalvkritisk-mer-atgarder-hade-behovts
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/reserestriktionerna-inom-sverige-havs
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tegnell-ibland-kanner-jag-mig-som-en-slagpase