tisdag 30 juni 2020

Stödpaket åt alla?

Corona corona..
Staten delar ut mer pengar än vad som gjordes efter andra världskriget.
Jag har gissningsvis en åsikt som inte stämmer med resterande invånare i detta landet, men jag är van. Stödpaket. Självklart ska det finnas för att vissa verksamheter ska gå runt, men helt ärligt:
Om ett företag kraschar efter en månad med corona.
Utnyttjar man då systemet?
Företaget kanske redan var på väg i botten?
svt.se

Som privatperson måste jag ha en buffert som garanterar att jag och familjen klarar oss oavsett om varenda köksmaskin går sönder samtidigt, eller båda blir arbetslösa.
Med några barn i hushållet så måste man tänka framåt och vara säker på sin sak.
Det får helt enkelt inte bli ett bekymmer.

Som jag ser det kan man i sitt liv välja olika saker.
Man kan välja att arbeta med sådant som ger pengar.
Självklart behöver vi nytänkande företag men man måste också förstå att det första som ryker när det blir en kris, är allt som man faktiskt kan klara sig utan.

Mat behövs.
Kläder behövs men man kan använda dem man har.
Bostad behövs.
Allt annat är lyx egentligen.
Har man då ett företag som ingår i lyxvarianten, så måste man ha en ännu bättre buffert.
Enligt mig kan det inte vara så svårt att förstå.

Jag som älskar musik.
Som älskar kultur, teater och konserter i det enkla..
Jag anser inte att musiker ska ha något stödpaket, för precis som med sporten så anser jag inte att det ska vara ett yrke du kan leva på. Detsamma gäller politiker.
Jag har länge propagerat för att man måste ha ett vanligt yrke vid sidan av sin politiska karriär, och det enbart för att behålla fötterna på jorden.

Så du målar tavlor?
Spelar musik?
Tyvärr behöver du ha ett annat yrke vid sidan av.
Det är nämligen så att du är en lyxprodukt och såvida du inte gör dig stor via spotify eller gallerier, så måste du finansiera dig själv. Så tänker jag med allt detta.

Är det så att det håller i sig i ett halvår, år eller flera år så självklart kan man hjälpa till.
MEN, å andra sidan bör man hitta andra sätt att göra sig pengar på.
Så får föreningar göra och det borde i min värld bli betydligt bättre på jorden om så många slutade att överskatta sig själv och profitera på andra.

De 70 miljoner som går i stödpaket till musiker.. tänk vad de kunde gjort i vården.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/jill-johnson-svara-pa-kritiken-kring-stodpengarna-ni-borde-skammas