torsdag 8 december 2011

Fjärde saken som är fel

Sverige är i mångt och mycket i mina ögon ett bror duktigland. Vi tror alltid vi vet bäst. Så även med att de berättar för oss på RMC att de inte sätter in mer än ett embryo åt gången då risken för tvillingar är för hög annars. Risken? Förstår de inte att att det är en chans för oss. De säger att tvillingar kan orsaka för mycket problem och att riskerna för skador samt prematur är för stor. Jagär farlig så, för det de byggerdetta på är en utredning som gjordes i Sverige, 1992. De tror inte det har hänt lite inom vården på nästan tjugo år? Det har hänt massvis! 1992 började man kolla blod för hepatit C innan Den användes i vården. Vem är rädd för det idag?
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2011/2011-3-19/Documents/Bilaga%201.pdf
Här finns mycket statistik. Jag blir så irriterad att läkarna inte är så pass pålästa att de vet och kan trycka på socialstyrelsen. Det hade spara oss massa ångest, behandlingar och pengar om de satt in två embryon istället för ett. En av mina gissningar är återigen pengar, de hade tjänat mindre på det då. Jag hoppas fler gör som oss och tittar på att göra detta utomlands där de har betydligt bättre regler, i mitt tycke, inom detta område.