söndag 25 december 2011

Sandlådefasoner om folkmord på armenierna i Ottomanska riket

Finns mycket med landet Frankrike som jag inte tycker om men i vissa avseenden har de helt rätt. Av alla länder jag rest i är det i ytterst få jag blivit så dåligt bemött som i detta land och deras engelska är katastrof och det faktum att alla andra länder klarar att prata engelska i Eurovision Songcontest utom Frankrike är verkligen irriterande. De är inte världens mitt. Däremot kan jag beundra att de står upp och kämpar när de tycker något. Deras traktorköer när det inte passar kan vara jobbiga. Det sista utspel tycker jag dock är bra. Någon måste stå upp för vad som hänt och vad som kan hända. 1915 var det ett folkmord på armenier i Ottomanska riket. Basta. Sverige har sagt detta innan. Det är snart hundra år sedan men historien får aldrig glömmas. Hur kan då Turkiet reagera på detta sätt!? De reagerar genom att kasta sand och säga att Frrankrike minsann också gjort såhär. Det ena helgar inte det andra. Vad säger man till ett anklagat barn som skyller på den andre? Jo, stå för vad du har gjort, be om ursäkt sen är det ur världen. Gå vidare i livet.