tisdag 20 december 2011

Mattias Flink

Jag är helt klart för hårda straff och tycker för det mesta att Sveriges straff är för snälla. Jag vill inte se någon brottsskala som i USA men inte heller ha dem som de är idag. På radion idag fick jag höra att Mattias Flink fått sitt straff tidsbedömt och att han nu kommer att komma ut 2014. Jag lider med de anhöriga men jag tycker att detta är bra. Ett fängelse måste bygga för att de som kan komma ut ska komma ut och då vara så pass friska att de personerna blir bra medborgare. 2014 har Flink suttit inlåst i tjugo år för något han gjorde på fyllan som 24-åring. Han ska vakna varje dag och veta vad han har gjort. Jag försvarar ingenting, tycker det är fruktansvärt det han har gjort men jag tycker ändå att vi måste kunna förlåta. Visst, han räknas som en massmördare och han gjorde något fruktansvärt men han vände sig inte direkt till någon person utan de som blev skjutna hade oturen att befinna sig på fel plats. Jämför jag med den hemska kille i Kristianstad som häromåret misshandlade sin tjej till den milda grad att hade inte polisen hittat henne på fältet han dumpat henne och startat livräddning så hade hon inte levt idag. Han fick sexton år. Jag kan känna att det utstuderade våldet mot en person känns värre. Jag försvarar återigen inte honom och jag förstår att de anhöriga inte förlåter men jag tycker det är bra att han får chansen till ett liv. När man har avtjänat sitt straff ska man ha sonat sitt brott.