söndag 4 december 2011

Sak och person

Eftersom jag är runt på många ställen, träffar mycket folk och mitt stora problem är att jag har ytterst svårt för att vara tyst hör jag mycket. Vet att jag använder ordet mörkrädd ofta men finns inte så många ord att välja mellan. Hur kan en vuxen människa dömma någon annan för att de inte tycker likadant? Jag hör ofta människor som pratar illa om personer för deras partibehörighet och jag tycker det är så lågt. Jag kan förstå när jag får ta de med mina elever i skolan för de är inte så gamla men när vuxna inte klarar det, hur ska då barnen lära sig? Få människor som är så trevliga som Jan Björkman och Kjell-Åke Karlsson. Skulle jag tycka illa om dem för att de är sossar? Det rör mig inte i ryggen vad människor röstar på, det är deras sak. Så länge de är trevliga och bra i sitt bemötande mot mig får de tycka precis vad de vill. Jag behöver inte hålla med dem men jag kan respektera dem ändå. Med risk för att reta upp en generation är det oftast de äldre i samhället som har dessa problemen när jag hör det och det är inte mormorkategorin utan fyrtio och femtiotalisterna. Ungdomar har oftast en helt annan öppen syn på förändringar och olika åsikter. Självklart finns det undantag men så har jag upplevt det.