tisdag 6 december 2011

Förbud mot mobilprat i bilen vs pensionärer

Pratet har nu gått om att mobilpratande i bilar ska bli förbjudet precis som i resten av Europa. Jag kan ju inte påstå att hela Europa har fel men jag kan känna att reglen kommer till för att vissa inte klarar det och visst, jag köper det för det skyddar oss andra men de som klarar det? Det är ju ingen som tar upp kontroll av äldre människor för att de ska få behålla sitt körkort. Den frågan har blivit lite tabu. Fakta säger att det är ungdomar och pensionärerna som ställer till det mest. Skillnaden är att ungdomar kör som galningar och kör ihjäl sig själv medan de äldre ställer till med en faslig massa olyckor som drabbar andra. Inte precis många ungdomar som råkar köra in på fel håll på motorvägen eller i cirkulationsplatserna. Jag tycker det borde införas kontroll efter en viss ålder. Det borde vara en självklarhet för att få behålla körkortet. Yrkeschaufförer ska ha det så och jag tycker självklart även vi andra ska ha det så.