tisdag 10 februari 2015

Nej, alla lärare är inte lämpliga lärare.

Tiotusen mer i månaden till alla lärare!
Eller?
Du kanske vet någon lärare som faktiskt inte skulle göra sig förtjänt av dessa pengar?

Artikeln nederst är oerhört välskriven och jag kände en riktig hallelujakänsla av att läsa den! Det är precis det hon skriver som jag har som argument för att den löneförhöjningen inte är bra. Självklart är den bra på ett sätt, men inte på ett annat.

Just skolan är något som de flesta har en åsikt om av den enkla anledningen att alla har gått i skolan. Alla har på något sätt något att förhålla sig mot och min övertygelse är att om jag frågar någon, kan de berätta om ett par riktigt bra lärare de hade samt ett par som inte skulle haft detta yrke. varför i hela världen skulle vi då ge en kollektivt löneförhöjning till alla lärare?

Svanborg-Sjövall tar upp hur det fungerar i England.
Där ser man verkligen till barnets bästa och har frångått det LAS-system vi har i Sverige. Där kan en lärare avskedas trots att den har arbetat länge. Där gäller inte "sist in först ut" då det inte anses vara det bästa för eleverna. Tänk! Det finns verkligen de länder som tänker på barnets bästa!
Jag har tidigare skrivit om att perspektivet i Sverige så många gånger sägs ligga på barnets bästa när jag påstår att det är tvärtom. Här tas hänsyn till den vuxne, både inom socialsystemet och inom skolan. Det sägs vara anpassat åt barnen men är egentligen fungerande för de vuxna.
Facken slår bakut om man skulle vilja avskeda en lärare. Varför?
För att det är synd om läraren eller eleverna som har denne lärare?

Jag är för en löneökning av lärarna. De lärare som är bra lärare.
Vad är då en bra lärare?
Ja, allt annat testas så varför inte fråga alla de som har gått i skolan?
Ingen privat verksamhet hade behållit en lärare som år efter år har elever som inte får godkända betyg. Självklart är det så att det finns mer eller mindre jobbiga klasser men faktum kvarstår ändå att alla kan berätta vad en bra lärare är.

Jag har haft riktigt bra lärare under hela min skolgång. Jag hade nog tur. De var alla väldigt engagerade, de var kunniga och de var stenhårda med de regler de hade satt. Det fanns inget mjäkande men de var ändå positiva och tyckte om sina arbeten, för sådant märks.

Har du några minuter över så läs länken nedan!


http://www.dagenssamhalle.se/kronika/alla-laerare-aer-inte-laempliga-eller-skickliga-13100