lördag 28 februari 2015

Brist på rätt arbetskraft i Sverige.

Arbetslösheten är hög men rätt arbetskraft finns inte att få tag i.
Konstigt.

Det verkar, helt uppenbart, så att Arbetsförmedlingen inte har talat med de som säger att vi har löst problemet med arbetskraft genom den invandring vi har. Eller?
För det kan väl inte vara så att några hittar på eller säger saker som inte stämmer?
För mig är det ingen nyhet och jag anser att jag gjorde rätt val en gång i tiden.
När jag skulle börja plugga valde jag bort det jag ville bli och satsade istället på något som garanterade arbete i framtiden. Så hamnade jag inom läraryrket.
arbetsformedlingen.se
Min första dröm var att bli kantor eller i andra hand musikalartist men hur mycket arbete finns det inom den branschen? Inte så mycket.
Jag läste därför till lärare och det är inget beslut jag ångrar alls. Tvärtom.
Jag älskar mitt yrke.

I Sverige är arbetslösheten relativt hög och i min kommun och närliggande gäller samma. Här finns visserligen arbeten men inga som vem som helst kan hoppa in och ta. De kräver nämligen en hel del års skolgång.

Inom skolan kommer det inom några år att fattas exempelvis speciallärare och specialpedagoger. Inga jobb som vem som helst ska kunna ta utan de kräver erfarenhet och många års utbildning.
Det finns en anledning till att jag pluggar för fullt. Detta var nämligen känt för många år sedan.
Jag vill, i min framtid, ha chansen att välja vad jag vill göra.

Många är de som höjer rösterna om att vi måste ha de öppna gränser vi har för att kunna få in tillräckligt med arbetskraft inför framtiden. Jag håller verkligen med vad det gäller att vi behöver arbetskraften men vad ska vi då göra med de som kommer och inte har någon utbildning?
De som väljer att flytta hit med höga utbildningar kommer kunna börja arbeta inom en tioårsperiod men vilken tid är det då för alla de som inte har någon utbildning alls?
Svensk skola går på knäna och våra elever får redan dåliga resultat.

När Sverige hade brist på kunnig arbetskraft sist gjorde vi ett utrop ut i världen att alla var välkomna som ville arbeta och de fick jobb omedelbart. De fick ta ett lån när de kom hit för att sedan börja arbeta veckan efter. Lånet skulle betalas tillbaka. Var det inhumant?

Det ska bli mycket intressant att se vad utspelen runt denna nyhet blir men gissningsvis blir det inga alls. Det är alltid lättast så.

http://www.svt.se/nyheter/arbetsformedlingen-varnar-stor-risk-for-brist-pa-arbetskraft