torsdag 26 februari 2015

Skid och musikfantast!

Jag är udda. Jag vet.
Ibland blir det bara mer uppenbart är annars.

Förra veckan hade jag förmånen att träffa en hel del mycket trevliga människor på högskolan där jag befinner mig med jämna mellanrum. Kul! När man träffar nya människor så är det så att man helt enkelt ska föra ett samtal och då jag har en förmåga att prata konstant hela tiden brukar jag ge andra en chans till att börja med så frågorna till en nyfunnen vän blev:
Var kommer du ifrån?
visitdalarna.se
Intressen?

Att vi inte kommer från samma del av Sverige spelar ingen roll för jag älskar geografi men när svaret sedan kommer att intresset är idrott är jag en punkt. Inget fråge eller utropstecken utan en punkt. Ok. Sport. Vad vet jag om sport? Jag vet vilka Zlatan, Linderoth och Chippen är, Mjällby AIF och att det fanns en söt mörk kille med rastaflätor som sparkade boll för många år sedan men sen är det stopp.
Av sport var det främst mountainbike och skidor som stod på topp.
Jag sa som det är, att jag vet inget om sport. Skidor.. Gunde Svan åkte väl skidor?
Personen i fråga berättade då att VM i skidor precis gick i närheten av hans hem. Ok.
Totalt nollad.
Efteråt har jag hört att det är det som de skriker om på radion och jag har även sett det på nyheterna men jag hade ingen aning.

På frågan vilka mina intressen är sa jag musik. Det är alltid lättast att bara ta det för säger jag politik så slutar jag inte att prata. Person,en i fråga säger då att han med gillar musik och tittar på schlagerfestivalen.
Schlagerfestivalen är detsamma som melodifestivalen?
Jag inser att mitt intresse må vara musik men jippot på tv ser jag inte. Jag har ett minne av att en nära vän berättade att de hade sett det härom helgen men hmm. Jag har ingen aning.
Jag vet inte vilka som har varit med, vunnit eller när det är slut.
I min värld spelar det ingen roll.

Jag älskar musik. Verkligen!
Jag lyssnar dock inte på det nya som kommer nu utan jag fastnar i genrer eller artister sedan är jag fast där i omgångar. Just nu är det åttiotalsrock och svensk musik. Om några månader har det svängt igen men sannolikheten att jag skulle välja att sitta och lyssna på schlager är väldigt liten.

Jag må alltså vara töntig som inte vet något om idrott men i rättvisans namn ser jag inget med musik heller. Inga galor, festivaler eller tävlingar och anledningarna är väldigt enkla.
Jag ser inte på tv.
Det jag ser, ser jag på play och är då till nittio procent anslutet till mitt politiska intresse.
Utöver det så läser jag. Just nu är det väldigt mycket svensk historia.
Jag vet att det normala är att se tv, sport och musik men jag kunde inte bry mig mindre för i min värld blir min hjärna förslappad av detta. Jag vill lära mig så mycket som möjligt och det gör jag inte genom att titta på detta.

Precis. Jag är udda.

http://www.svt.se/sport/vm-vinter/herrarnas-15-km
http://www.svt.se/nyheter/live/grammisgalan-live-1