onsdag 25 februari 2015

Vi är vinnare!

Glesbygdhotellen som blir asylboenden är vinnarna sa de på radion igår. Reportaget berättade om hur bygder i Norrland helt plötsligt blev befolkade igen och att samhällena nu blev levande igen. Invånare intervjuades även om att det nu var liv och rörelse.
I Norrland. I avfolkningsbygder.

Varför gjorde de inget reportage om Mellbystrand, Båstad eller Hällevik?
Inga avfolkningsbygder.
Bygder som istället lockar väldigt mycket folk och då främst sommartid.
Bygder som drar in mycket pengar till sina respektive kommuner då turister flockas sommartid. Visst fortsätter det komma turister, men inte i samma omfattning.
Turismen är nämligen beroende av boenden i form av hotell.
Jo, jag vet. Det finns fortfarande campingar och vandrarhem kvar men det har jag lätt att förhålla mig till. Jag skulle nämligen inte stanna på en camping eller ett vandrarhem, jag vill ha ett hotellrum och i allra värsta fall kan ett bed&breakfast duga. Jag undviker det dock in i det sista.
Jag vill bo på hotell om vi är någonstans.
Det låter kanske förnämt men jag vet att jag inte är ensam om det.

expressen.se
Jag förstår att avfolkningsbygderna i norra Sverige är tacksamma för de pengar asylboendena genererar, för det är en hel del. Jag förstår att det är trevligt med lite nya människor och arbetskraft. Ser jag till min hembygd kan jag dock inte dra ett likhetstecken.
70% av kommunens hotellnätter försvann när Hanöhus blev asylboende.
Vad händer med de turisterna?
Jo, de övernattar i en annan kommun istället.
Samarbetet som fanns mellan golfklubben och hotellet försvann. De gästerna får istället bo i grannkommunerna. Alla de fotbollscuper som är sommartid. De läger Hällevikslägret har.
Utöver detta är det så att vi har bostadsbrist i kommunen samt en hög arbetslöshet.
Men vi ska då se oss som vinnare?

Människor som kommer till asylboendet stannar inte. De flyttar vidare så fort de får uppehållstillstånd. Sommaren som kommer ska bli mycket intressant för jag har talat med människor som driver mindre verksamheter. De berättar att de tappat sedan i somras på grund av att antalet turister dalat. Jag vet inte men min tanke säger att det förmodligen fortsätter dala för varför åka hit när man inte kan stanna över? Det går lika bra att köra till någon annan pittoresk fiskeby med strand i så fall. Som skrivet, jag vet inte men sommaren ska bli intressant. Det kanske blir ett uppsving!

Många är de som kallar alla för främlingsfientliga så fort man nämner detta. Många är de som kallar andra för rasister. Jag har blivit kallad det mesta men faktum är att jag inte har något emot att det kommer människor hit men under de former de gör det blir det fel. Jag ringde till Stockholm och frågade om detta för över ett år sedan. Berättade att det inte handlar om människorna som kommer utan byggnaden de bor i, att det blir en fråga om näring istället för invandring. Svaren uteblev.
Ska dessa människor integreras ska de inte sättas i stora komplex utan i lägenheter/hus i våra samhällen och då inte ett par hundra i varje utan så likt den omgivning de hamnar i, som möjligt. Här  i Hällevik skulle de bott i ett par hus eller i någon av de lägenheter vi har. De skulle dessutom, för barnens bästa, stannat kvar så att barnen inte bytte skola hela tiden.

I programmet och dess diskussioner tog de även upp att många svenskar inte umgicks med invandrare. Jag tycker det är så konstigt vinklat. Varför inte fråga hur många hinduer, svarta, muslimer, kristna eller äldre människor man umgås med också?
Att komma ny till ett samhälle är aldrig lätt, oavsett om man är invandrare eller inte.
sr.se
I ett litet samhälle som detta är man "de nyinflyttade" i väldigt många år efter det att man flyttade hit och att försöka hitta ett umgänge är inte lätt. Ska jag titta på vilka vi umgås med är det människor vi känt under en längre tid. Människor som någon av oss gått i skolan med, spelat tillsammans med eller som vi har liknande familjesituation med. Trots det umgås vi inte så väldigt mycket för tiden finns helt enkelt inte. Att försöka få in detta med att umgås med sina vänner är ett pussel och vissa, som vi verkligen vill träffa, har vi inte kunnat träffa på ett halvår trots att vi bor ett par kilometer ifrån varandra. Skulle vi då, mitt i detta, försöka få till ett skapat umgänge med människor bara för att de är invandrare?
Mycket märkligt. Jag sorterar ju inte vårt umgänge efter vilka namn de har, ålder, kön eller bakgrund, utan gemensamma intressen. De som flyttar hit är väldigt välkomna att börja spela i Sölvesborgs Musikkår! Garanterat känner alla föreningar likadant. Att hitta på umgängen känns bara märkligt och konstlat.

Jag har verkligen inget emot de människor som kommer hit och jag förstår att detta säkert blir jättebra för avfolkningsbygderna i Sveriges norra delar. Så är det dock inte överallt för är det så, är ju den sista frågan som egentligen bör komma upp, om nu alla dessa orter är vinnare:
Varför vill inte Täby, Djursholm och Lidingö också vara vinnare?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=6101050