tisdag 6 oktober 2015

Danmark visar riktning.

Tuffare språktest, kunskapstest och krav på självförsörjning annars blir du inte dansk medborgare. Jag kan omöjligt se problemet med detta.

Vad är det som kritikerna tycker är fel?
Att man ska kunna språket landet man valt att leva i, talar?
Att du ska veta hur landet fungerar?
Att du om du vill bli dansk medborgare ska vara straffri under en längre tid samt att du ska visa på att du kan försörja dig själv. För mig är detta helt rätt linje att gå.

svt.se
Det kan omöjligt vara rätt att en person som har varit boende i ett land under väldigt många år, inte kan nationsspråket. Självklart ska de få ha kvar sitt eget hemspråk men att ställa krav på att de ska tala förståeligt på sitt nya hemspråk borde vara självklart. Att se svenska nyheter där människor som har bott i vårt land under årtionden men som ändå behöver tolk, är en katastrof och i mina ögon ett sätt att förtrycka. Förtrycka kvinnor. För det är främst kvinnor som inte får komma ut och lära sig detta.

Genom att införa tester för att bli medborgare får exempelvis alla kvinnor lära sig reglerna som finns i Sverige. Här gör vi ingen skillnad på kön. Vi anser att alla människor är lika mycket värda.

I Danmark ligger nu kraven för den som vill bli medborgare på en niondeklassares nivå och jag tycker att det låter utmärkt. Att det ställs krav på att man inte begått brott de närmsta åren borde vara självklart för i min värld är det så, att ingen som vill bli en del i sitt nya land, begår brott där.

Jag förstår inte varför det är fel att ställa krav och jag tycker vi ska följa Danmarks exempel. Många gånger har detta varit uppe i Sverige men de rödgröna har ständigt kommit fram till att det inte är bra. På vilka sätt har jag fortfarande inte förstått.
Om du nu vill bli medborgare i ett land, visa framfötterna och jobba för det då.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/danmark-hojer-kraven-for-medborgarskap