lördag 4 mars 2017

En framtid i Sverige?

Nubbe till maten, en promenad runt sjön eller ett besök i affären.
Danmark bygger upp egna samhällen för dementa.
svt.se

Kritikerna säger att det är hemskt att låsa in människor.
Jag anser visserligen inte att det är bra att "låsa in människor" men en dement person kan skada sig själv väldigt illa om den vandrar ut på vägar eller ut i skogen.
Det är jobbigt både för den enskilde personen men även för anhöriga som ständigt ska vara oroliga.
Som jag ser det hade ett stängt område för dementa varit utmärkt om det fungerade som i Danmark.

Tolkningen att de är inlåsta är med tudelad.
På de boenden jag har varit är visserligen dörren låst men koden till dörren står i taket.
Personen i fråga kan då rent krasst bara titta upp och trycka in den för att sedan vara i "friheten". Problemet blir att den som är dement inte klarar detta.
De är alltså inte inlåsta men blir det ändå på grund av sin sjukdom.

Boendena som är på gång i Danmark blir som en mindre by där allt som kan behövas finns. Det är en konstgjord grund sjö där och man kan sitta och mata ankorna eller bara titta. De kan röra sig in och ut som de vill för det är alltid personal där.
Jag ser detta som något positivt och hade önskat att mina närstående kunde bott så.
Jag hade även varit nöjd med att de hade möjligheten att få ett så rikt liv som möjligt som hade varit väldigt likt det liv de brukade leva.

Gamla kommer vi alla bli.
Ingen vet om vi blir dementa eller inte.
Jag sa till min syster för många år sedan att om jag skulle bli det skulle jag sätta mig i bilen, köra till ett mer liberalt land som Nederländerna, köpt något att röka för att sedan få en spruta så jag fick somna in. Jag tror på aktiv dödshjälp.
Min syster skrattade och sa att gör du det.
- Du kommer sitta på hemmet och tro att du är i Nederländerna, men jag lovar att hälsa på dig.

Demensbyar är för mig ett framtidsscenario.
Ett litet Trumanshowställe.
Det kanske inte räknas som riktigt etiskt men den som skulle ha ett problem med det skulle kunna ställa frågan till sig själv, om det är bättre som det ser ut idag.
Jag tror inte det.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/har-bor-de-dementa-i-inhagnad-by