söndag 26 mars 2017

"Samvetet" på första raden..

Öppna gränserna!
Alla är välkomna till Sverige!

Ett tal kraschade många år för vårt land men många i toppen dövade sitt samvete med att det var det bästa. Självklart skulle vi hjälpa alla för vi kunde luta oss mot Dublinkonventionen som sa att flyktingar skulle stanna i det första EU-landet de kom till.
De trodde kanske inte att Sverige skulle vara så eftertraktat men guess what!
Rykten sprider sig snabbt och ett av världens mest generösa bidragssystem lockar många.
svt.se

När detta skedde skrev jag hur dumt jag tyckte det var, och tycker fortfarande.
Man bygger inte taket innan grunden till huset är klart, det blir nämligen fel ordning.
Fel ordning för att det ska fungera.

Sverige har procentuellt släppt in flest människor i hela Europa.
Blev det bra?
Nej.
Nu börjar till och med de som öppnade sina hjärtan till bristningsgränsen att inse att det inte går att leka Jesus. Du kan inte dela bröd och fisk till hundratusentals människor för någonstans tar det stopp.

Barn är det jag vurmar för och har alltid varit.
Intresset för politik finns för barnens skull då jag för länge sedan bestämde mig för att det var sociallagen jag skulle förändra, då den enligt mig inte följer barnkonventionen.
Barn ska aldrig fara illa.
Barnen ska alltid sättas främst.
Föräldrabalken må vara stark men barnets bästa måste ändå alltid gå först.

NU kommer de styrande på att det kanske inte blev så bra.
Barn som flytt kriget kommer hit för att få en trygg närvaro men hokus pokus, så flyttas de.
Och igen. Och igen, igen..
En cirkel som aldrig sluts.
Om man nu tycker att man kan styra ett land och anser att det finns plats för alla, borde man då inte tänkt på detta innan?
Barnen som flyr kriget används nu som testobjekt för en icke fungerande verksamhet.
De får börja skolan, lära känna sin lärare och sina klasskompisar för att sedan flyttas på någon dag. Det är inte så att dessa barn hinner säga hej då för mer än en gång har jag varit med om barnen kommit hem från skolan där en väntande buss har stått.
Deras skolsaker har fått skickas med dem om det har varit någon som har brytt sig på den nya skolan. Detta är en katastrof och helt emot FNs barnkonvention som detta land så duktigt klappar sig för bröstet för.
"Vi kan vi, vi hjälper många."

Enligt mig kallas detta för konstgjord andning.
Barn ska inte utsättas för detta och speciellt inte barn som kanske har upplevt fruktansvärda saker på sin resa till Sverige. Barn som flyr ett krig borde komma till en fast och trygg punkt där de från första början skulle få veta att de ska få stanna.
De borde få professionell hjälp att bearbeta det de har varit med om och hjälp skulle sättas in direkt för att de så fort som möjligt skulle kunna bli en växande del i vårt samhälle.
Och nu menar jag riktiga barn.
Inte trettioåringar som utger sig för att vara barn.

Men.. samvetet känns säkert bra för människorna i toppen.
Barnen har ju både mat, kläder och tak över huvudet.

Det gäller att göra grunden klar innan taket sätts dit.
Det borde vara en självklarhet för alla.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/miral-8-maste-flytta-mot-sin-vilja
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/barnministern-vi-som-samhalle-kan-lara-oss-mer