onsdag 1 mars 2017

Begklagligt för medborgarna..

Moderaterna och SD tar över makten i Hässleholm.
Beklagligt för medborgarna tycker de avgående socialdemokraterna.
Ursäkta?
Demokratin är bara fin om den känns rätt för vissa?
svt.se

Socialdemokraterna har styrt tillsammans med vänstern, miljöpartiet och centern (!) vilket var bra för demokratin? Det var förmodligen precis så medborgarna ville ha det.. eller inte.
Demokratin finns bara fram tills rösterna är lagda sedan gäller interndemokratin och det vet alla som har varit delaktiga inom politiken genom åren.
Det spelar ingen roll hur mycket röster en person har om den personen inte fungerar för gruppen och hur fel det då än känns så är det en form av demokrati, även om den är snedvriden.
Demokratin i Hässleholm ville uppenbarligen flytta på de styrande.

Den som läser partiprogram vet att skillnaderna inte är stora.
Speciellt inte inom kommunerna.
Det är främst de stora ideologiska frågorna som är viktiga.

Jag har problem med alla partier inkluderat mitt eget emellanåt men ibland får man helt enkelt vika sig för det man tror blir bäst för medborgarna. Skulle någon då behöva ändra sig för att det eventuellt stör någon annan?
Hur kan några som ens har samarbetat med miljöpartiet och vänstern ha en åsikt om någonting?
För mig hade det nämligen varit betydligt mer tabu än något annat.
Ett flummigt stadsparti som bara vill se kor på mjölkpaketet eller ett kommunistparti.
Aldrig. De sparkar inte ens ut dem som gör klavertramp.
Det gör inte ens socialdemokraterna som nu berättar så stort hur hemskt detta är för befolkningen. Socialdemokraterna som till och med satte den person som varit i mest klammeri med media och olika instanser, som partiledare. Hur tänkte de då?

Jag gör skillnad på politik och person.
Vänsterpartiets företrädare i min kommun är en mycket trevlig man och hans fru likaså. Vilket parti de tillhör spelar faktiskt ingen roll för de är bra människor.
De ledande socialdemokraterna i landstinget Blekinge är mycket bra människor som jag håller väldigt högt. Likaså kommer jag från en liten kommun där SD har blivit ett väldigt stort parti.
Skulle jag då sluta umgås med människor i min närhet för att de tillhör detta parti?
Aldrig. För mig hade jag då betett mig som ett barn i en sandlåda.

Jag tycker det är bra att Hässleholms kommun går i bräschen och visar att kommuninvånarnas bästa ska gå först, oavsett vilka som sitter vid makten.
Jag tror och hoppas att detta blir en öppning överallt i Sverige för i många kommuner sitter det socialdemokrater fastnaglade i sina stolar sedan tiotalet år tillbaka.
Tänk deras känsla inför valet..

Till slut, välkomna in i "värmen" SD.
Ni kommer behandlas på exakt samma sätt som alla andra partier.
Varken mer eller mindre.
Det bästa för medborgarna framför allt.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sverigedemokraterna-vill-leda-hassleholms-fullmaktige