tisdag 21 mars 2017

Förövares bakgrund är av intresse.

Backa nu bandet..
Vad hade hänt om denna artikel kommit för ett år sedan?
Fem år sedan?
Ramaskriet hade varit konstaterat.
svt.se

Krönikören har dock helt rätt.
Förövares bakgrund är av intresse och det borde vara en självklarhet så tydligt att BRÅ med omedelbar verkan skulle fått i uppdrag att ta fram statistik över de sista åren.
Min uppfattning är klar vad siffrorna hade sagt.

De pojkar som våldtog en fjortonåring i Lund fick gå kvar på skolan.
Varför?
Jag är säker på att en av anledningarna var deras bakgrund.
De var inte svenskfödda och risken fanns att rektorn hade kallats för rasist om hon hade flyttat dem direkt.

Som artikeln säger är problemen uppenbara i denna familj.
Föräldrarna talar trots nio år i Sverige inte svenska.
De anser att problemet var att sonen hade haft sex utanför äktenskapet, inte att han hade våldtagit en minderårig flicka. Det är lätt att tro att det är ett skämt men så är det inte.

Jag har skrivit om detta tidigare då jag har upplevt det som ett problem själv.
Jag har arbetat på en skola där pojken jag hade precis hade börjat i skolan men ändå bestämde över sin mamma då pappan inte bodde i Sverige och då syskonen var flickor.
Trots sin ringa ålder bestämde han över dem allihop.
Mamman var dessutom så indoktrinerad in i detta sedan sin egen barndom att hon lät det fortgå.
Hennes son var ju den äldste mannen i familjen!

I Sverige blir detta ett skämt.
Religion och kultur är varken lag eller står över den i Sverige.
Det är en bisyssla eller en hobby.

Jag är tacksam över att vårt land har gjort vissa framsteg men tycker att tempot borde ökas upp.
För mig är det en självklarhet att allt ska redovisas.
Vartenda brott i Sverige skulle föras in i register med allt om förövaren/na.

Det är bara ett par år sedan polisen efterlyste en man som nästan kidnappat ett barn med beskrivningen att han hade en röd jacka, jeans och en svart keps.
Bristen på utseendebeskrivning visade tydligt att mannen inte skulle hängas ut för att späda på tongångar som media inte gillade. Alltså var mannen inte född i Sverige.
För mig är detta tragiskt. Var ärliga istället!

I helgen var jag ute på krogen och tittade då på alla yngre lättklädda tjejer som for omkring och tänkte på risken de utsätter sig för när de alkoholpåverkade går ut på stan.
Sen kom jag på att killarna numer också är utsatta och till skillnad från vad många är så rädda för att påpeka, så är inte detta ett urgammalt svenskt problem utan något som har kommit med invandringen.

Lägg alla kort på bordet så kan alla få bilda sin egen uppfattning!

http://www.gp.se/ledare/f%C3%B6r%C3%B6vares-bakgrund-%C3%A4r-av-intresse-1.4196931