onsdag 29 mars 2017

Och tredje landet blir Sverige!?

Kanada legaliserar cannabis 2018.
De blir det andra landet efter Uruguay och jag hade välkomnat att detta kom till Sverige.
För ett par veckor sedan kom det en artikel på SVT om Andreas som nu fått godkänt att använda medicinsk cannabis vilket är ett stort steg för vårt land.
svt.se

Som jag ser det, fungerar inte de lagar och föreskrifter som finns nu.
Förbuden fungerar inte och människor använder droger ändå.
Sverige är urtypen för att visa att det inte fungerar för trots relativt hårda straff så är det inga problem att få tag i några droger alls. Användandet minskar inte heller och det kryper ner i åldrarna.
Varför då inte tänka om?

Jag tänker att Kanada gör helt rätt.
De sätter artonårsgräns på cannabis, tillämpar hårda regler för försäljning till minderåriga och ser till att marknaden blir vit. Detta motverkar kriminella gäng, inbrott och snatteri som går i drogernas fotsteg då priset nu kan regleras av staten istället för gängen.
Det kommer alltid finnas tillgängligt och kan därmed plockas bort från den svarta marknaden.

Många säger att det är en inkörsport till andra droger men då Kanada, i likhet med Portugal som har avkriminaliserat användande för eget bruk, kommer mer pengar gå till beroendevården.
Helt rätt!

Jag har försökt driva denna fråga i mitt parti men har fått nobben.
Jag är alltså betydligt mer liberal i denna fråga än vad Moderaterna eller några andra partier är men jag står för det. Förbud kan vara bra ibland men förbud som de sista fyrtio åren inte har gett någon effekt alls utom den motsatta, är inget bra förbud.
Det är istället ett system som inte fungerar.

Jag hoppas att fler länder vaknar snart och går i Kanadas och Portugals fotspår.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/efter-flera-ars-kamp-nu-far-andreas-thorn-medicinsk-cannabis
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/uppgifter-kanada-legaliserar-cannabis-2018