torsdag 27 juli 2017

En stor förvåning!

Media har börjat gå mot höger!
Jag känner väldigt små men tydliga vindar och en av de små pustarna kommer här:
En stackars palestinsk ungdom..
svt.se

"I Abu Dis dödades en 18-årig palestinier när en brandbomb exploderade, när han skulle kasta den mot israeliska säkerhetsstyrkor, uppger de palestinska hälsovårdsmyndigheterna enligt nyhetsbyrån AFP."

I vanliga fall hade det stått:
En 18-årig palestinier dog vid en sammandrabbning med de israeliska säkerhetsstyrkorna.
Ser ni?
De har skrivit ut att han faktiskt dödade sig själv för det var han som hade brandbomben. Han hade tänkt kasta den på israeler men den smällde innan han hann kasta den och han dog därmed själv.

Konflikten mellan Israel och Palestina är på upptakt.
Gissningsvis är det nu läge för den svenska regeringen att vi nu öppnar upp Sverige för alla stackars palestinier också. Israelerna får ju skylla sig själv för att de är just det.

Jag brukar prata om detta i skolan.
Vikten av att förlåta och inte tro på devisen med öga för öga.
Det skapar bara våld och blir en nedåtgående spiral som aldrig slutar.
Israel fick sitt land 1948 och sedan dess har det varit problem.
Ok, du var arab och fick lämna ditt hem. Tragiskt.
Detta vet dessutom de flesta om.
Desto färre vet om att lika många judar fick fly från länderna runtomkring och in i Israel.
Siffrorna med hur många som flyttade från Israel och så många som fick flytta in kvittar i princip ut sig.

1948.
Jag är född 1983.
Hur skulle jag kunna hata någon som levde då?
Eller ännu värre, släktingar till de som levde då?
Det är nämligen det som sker.
Palestinierna har inskrivet att de inte kommer ge sig förrän varenda israel är utplånad.
Israelerna har inte detsamma inskrivet.

Problemet som nu har uppstått är att israelerna, efter att ha fått några ur sin befolkning mördade, har satt upp metalldetektorer för att man ska kunna ta sig upp på det heliga Tempelberget.
I min värld är det inget problem för har du rent mjöl i påsen spelar det ingen roll.
Palestinierna löper dock amok över detta.
Israelerna har nu tagit bort detektorerna men står kvar med dem ifall någon är misstänkt.
Vad är problemet?
Det är ju för allas säkerhet!

Som jag ser det vill man ha problem och Golda Meir hade helt rätt. Hon sa:
Peace will come when the Arabs will love their children more than they hate us.
Precis så.
När radio intervjuar palestinier i området tycker de att det som händer är rätt.
De anser att de ungdomar som ställer till det gör rätt och de gör något bra för familjen.
De upprätthåller hedern och slåss för det som är deras.

Detta är lika logiskt som att jag skulle börja kriga för att mina anfäder inte ville bli svenskar.
Jag vill vara dansk!
Hat föder bara hat och om palestinierna bara hade slutat hata och istället gått vidare så kunde det blivit fred. Den som läser mer än de svenska nyheterna vet hur mycket det skiljer sig åt.
I Sverige tycker vi ofta synd om och skriver till Palestinas fördel medan de flesta andra länder gör tvärtom. Ingen tycker synd om dig för att din farfars farfar blev av med sitt hus.
Vi lever i år 2017 nu.
Ingen borde tycka att en metalldetektor är en anledning till ett nytt krig och hade jag arbetat där hade jag krävt det. Vem vill falla offer för en knäppis med kniv eller bombbälte!?

Svensk media har äntligen börjat vakna.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nya-sammandrabbningar-pa-vastbanken