fredag 21 juli 2017

För barnen.

Barn föds utan att be om det.
Krav finns det alltid men barnen får dem ofta till sig av vuxna som själv sätter den ribban.
Barn kan aldrig hjälpa att de finns och den situation de har hemma kan de inte göra något åt.
De är barn.
svt.se

Hästöskolan i Karlskrona har visserligen ändrat sig efter medias påtryckningar men jag tycker det är en mycket märklig ledning som tar sådana här beslut.
Så skolan anser att alla elever ska börja terminen med lite lägerskola.
En väldigt fin tanke efter ett lov ifrån varandra men det innebär inte att skolan kan sätta krav på att föräldrar ska köra dit barnen.

Skolan hade valt en lägerplats flera mil utanför området där skolan ligger.
Det är självklart ok men det går inte att ställa krav på att föräldrarna ska ta sig dit och hem. De flesta kommer inte att ha några krav men faktum kvarstår att de barn som kanske inte alltid har de bästa förutsättningarna från början, är de som kommer vara sjuka denna dag.
De kommer plötsligt få ont någonstans och sjukanmäla sig.
Det är nämligen lättare än att förklara dilemmat de sitter i.

Att barnen har med sig frukt till skolan eller fika någon gång, det stör inte mig.
På skolan jag arbetar äts frukten på rasten för den är frivillig.
De gånger det ska vara någon utflykt eller någon fest för dem så att de får ta med en mindre fika, då har jag alltid med extra till dem jag vet som kanske inte alltid har med sig.
Det är för mig en självklarhet.
Barnen kommer aldrig behöva ta med sig mat för det ska skolan själv ordna men det där lilla extra, det får man inte kräva.

Många gånger är det lätt att ha en åsikt om detta.
För mig är det självklart att jag som förälder ska skicka med barnet något om de får det.
Jag hade inte brytt mig om jag så hade fått svälta för att pengarna gick till dem, bara de mår bra och har det bra. Barnen är allt och ska gå före allt annat i hela världen.

Jag tycker att skolan i Karlskrona gör fel men gläds åt att det nu blir en förändring.
För mig är detta ett ledningsproblem och en dålig personalsamverkan som gör att sådana här saker uppstår. Det gäller att kommunicera med varandra men tyvärr är nog inte alltid det så lätt som det borde.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/skolans-krav-till-foraldrarna-skjutsa-barnen-sjalva