lördag 7 oktober 2017

Det censurerade Sverige.

Allas vår Bert.
Han anses inte längre vara godkänd, för människorna i Sverige år 2017 klarar inte av skämten som fanns 1994. Att det har hänt mycket på dessa år är uppenbart för alla men helt uppenbart finner dumheten inga gränser.
För mig är det självklart att saker ska få vara som de är för hur ska jag som vuxen annars kunna förklara för barnen att det var så förr?
svt.se

Jag älskar Sören och Anders.
Det har jag gjort sedan jag varit liten och det gäller både Bert och Sune.
Jag minns när jag satt och väntade på att Bert skulle börja på tvn för det gick som en serie då, den som nu inte anses vara rumsren. Jag minns att det var lätt att känna igen sig och som vuxen har jag förmånen att få se böckerna ur en annan vinkel.

Det är bara några veckor sedan jag läste klart Sunes sommar för mina elever.
Jag skrattade så att tårarna kom och eleverna undrade vad som var fel.
Det var dock inte åt samma saker som när jag var yngre utan helt andra.
Helt plötsligt förstår jag pappa Rudolf och mamma Karin.
Hur dryg Rudolf än är så förstår jag honom på ett sätt jag inte gjorde förr och det är nu betydligt roligare att läsa Sunes tankar över hur jobbigt det är att åka bil.
Hungrig, kissig, trött, bråka med syskonen och så fråga när man är framme.
Alla föräldrar känner idag igen sig i detta.
När boken var klar såg vi filmen för att visa skillnaden och visst blir det ett bekymmer när Rudolf är så kaffesugen att han smyger in bakom disken och ett helt basketlag kommer in och pekar på kakan de vill ha. Rudolf stammar fram att det som förr kallades negerboll är ett wienerbröd.
Barn idag förstår inte det roliga för sedan en tid efter filmen kom har det istället hetat chokladboll.
Det är dock bara att förklara för dem att så var det förr.
Saker och ting förändras.

Det ska bli intressant att se hur SVT ska ställa sig till nyheterna av idag.
Vad ska de göra när statistiken inte visar det de vill?
Ska allt gammalt plockas bort eller bara vissa saker?
Idag vet barn knappt vad en VHS, ett kassettband eller en läskeback är.
För mig är det självklart men nästa generation har ingen aning.
Ska vi gömma alla dessa saker om det skulle vara så att de innehåller något som av vår tid kan tänkas vara känsligt?
Det är bara en tidsfråga innan Stig-Helmer inte får vara sig själv längre.
En tidsfråga innan Den bästa sommaren bränns upp då Kjell Bergqvist i filmen vägrar förstå att den mörkhyade mannen som cyklar förbi, som i filmen benämns med det i dag så fruktansvärda n-ordet, är från Malmö och inte Afrika.
Klippet som ligger uppe med ett barn som svarar på frågan om vad det är som svingar sig i trädens lianer, det måste förbjudas.
Hur ska SVT göra när någon pratar exempelvis spanska?
Svart på spanska är nämligen fortfarande negro eller negra.
Ska spanska förbjudas i den svenska statens television?

SVT ska vara en fristående klar pelare av nyheter och de ska inte ägna sig åt censur för var tid har på sitt eget sätt, sin charm. Detta är lika dumt som att vissa Tintin-böcker skulle tas bort.
Jag tycker att de ska publicera alla avsnitten av Bert, allt annat är rent trams.

https://www.svt.se/kultur/svt-raderar-avsnitt-av-bert