söndag 22 oktober 2017

Så fruktansvärt sorgligt.

Ett tecken på bristerna i invandringen.
Inte bara i Sverige utan överallt och det är tragiskt att vi öppnade alla gränser innan allt annat var klart. Dessa barn föll offer för den okunskap vi tillåtit dessa människor att ha.
Detta skedde i Danmark men kunde lika gärna ha varit här.
svt.se

Familjen åt svamp och trodde det var fjällskivling.
Det var inte rätt och trots att många tänker detta som en självklarhet i Norden, är det inte många utifrån som kan se skillnad på giftiga svampar och ätliga.
En hel flugsvamp räcker för att döda en vuxen person.
När jag skriver detta har två barn redan det, tre andra är allvarligt sjuka och även några vuxna.

Detta kan hända för att vår information är för dålig.
Jag har haft barn i skolan som inte vågade gå och bada för de var rädda för krokodilerna.
Jag har haft barn i skolan som var rädda för vargen och björnarna.
Alla visste att de fanns i Sverige och någon behöver berätta för dem vad de behöver vara rädda för och inte.

Jag har en motion i min hemkommun Sölvesborg om att vi ska införa ett informationshäfte likt "När kriget kommer". Var finns skyddsrum, var samlas vi och vad kan vi äta om det blir ett kärnvapenkrig?
De som kommer till Sverige ska få en liknande information men ännu mer grundläggande.
En karta med var de befinner sig, vilka djur de ska akta sig för och vilka svampar som är farliga.
Kunskap är makt.
Nam et ipsa scienta potestas est.
Detta gäller överallt och var du än är.
För att överleva måste du lära dig grundläggande fakta om platsen du befinner dig på.
Många människor i Thailand drunknade för att de inte förstod att en tsunami var på väg in och jag känner mig tjatig när jag försöker tuta i barnen och dem runt mig att om vattnet försvinner; spring.
Ät inte svampar du inte känner igen.
Tänk själv och gör inte som andra gör.

Jag är så oerhört ledsen för denna familjs skull.
Barnen överlevde kriget och dog av att ha ätit en giftsvamp i Danmark.
Det är så fruktansvärt att det ens kan hända år 2017.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/danska-barn-at-giftsvamp-fem-allvarligt-sjuka