tisdag 10 oktober 2017

Följ lagen eller lämna.

Det går inte att beskylla människor som utnyttjar ett felaktigt system för så är det egentligen. De är medvetna att om de bara håller sig undan tillräckligt länge, bara de kan gömma sig en viss tid så kommer de få en ny chans och en ny chans och en ny chans..
Skaffar de bara familj och barn så blir det ännu svårare att bli av med dem.
Det är signalerna vårt system skickar ut.
Vad ni än gör, göm er.
svt.se

Polisen vittnar nu om hur mycket svårare deras arbete har blivit.
Det är de som ska verkställa utvisningsbeslut och jag undrar egentligen varför.
Detta borde vara en sak som någon annan kan göra för polisen är eftertraktad överallt.
De hade behövts för att lösa riktiga brott och riktiga bekymmer för så anser jag inte detta vara. Jag ser det som människor som väljer att undanhålla sig med en förhoppning om att de den dag de hittas ska ha skäl till att stanna.
Polisen får därmed en massa arbete de inte egentligen har tid med.

I USA har man något som kallas för en "bountyhunter". Det är inte samma sak utan en person som tar med personer, som riskerar att rymma, till platsen de ska befinna sig vilket ofta är en rättegång.
Vi kunde haft liknande människor i Sverige som kunde fått betalt för att söka rätt på och ta med de personer som undanhåller sig från lagen.
Det är möjligt att det finns men jag har inte hört talas om det.
Allt för att friställa polisen från det de nu är ålagda.

Systemet är fel.
Det är det enda sättet att se det på för det ska inte löna sig att hålla sig undan lagen.
Problemet blir när de har skaffat barn och barnen föds i Sverige för de blir då svenska medborgare vilket föräldrarna inte är och barnen ska inte lida.
Barnen kan inte hjälpa vilka deras föräldrar är eller vad de har valt att göra.
Det är dock inte humant att sära föräldrar och barn om det inte anses vara den enda lösningen.

Jag förstår att detta är svårt men lösningen som är idag är inte rätt.
Jag hade också utnyttjat systemet om det var vad jag trodde var bäst för mig när jag kom till ett annat land. Det borde aldrig fungera utan andra lagar borde spela in som gör att ett avslag är ett avslag.

Det fanns en idé om att man skulle låta personer som sökte asyl bo i någon form av stad innan de fick veta om det fick stanna och det hade fungerat om tiden för asylsökan inte hade varit så lång vilket betyder att med ett effektivt system hade aldrig detta problem uppstått.
Med andra även om det egentligen är för sent; anpassa magen efter munnen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-svarare-for-poliser-att-verkstalla-utvisningsbeslut