tisdag 31 oktober 2017

Ett stort grattis!

Blekinge har äntligen fått sitt första minaret!
Efter flera års samlande av pengar har föreningen i Kungsmarken nu fått ihop de 170 000 kronor som behövdes för att bygga tornet.
Deras vice ordförande är stolt och säger att integrationen nu kan gå mycket fortare.
Människor som kommer till Sverige från krigshärjade länder kan nu se att det fungerar likadant här som i hemlandet. De kan nu, enligt honom, anpassa sig och integrera sig snabbare.
Anledningen är att de kan utöva den tro som de bär med sig överallt.
De ska ha utrop på fredagsbönen varje vecka vilket innebär att det är fyra utrop i månaden.
svt.se

Stopp.

Välkomna till Sverige?
Till skillnad från Thomas Stenström så är inte min text en kärleksförklaring.
"Slå mig hårt i ansiktet så jag får känna att jag lever.."
Vad har egentligen hänt?
Stenström sjunger även att man ska dra honom över asfalten och så känner jag med.
Vem det än är så gör vad ni vill för jag kommer inte ändra min ståndpunkt:

  1. Minaret passar inte in i Sverige
  2. Böneutrop är ett hot mot vår religionsfrihet
För det är just religionsfrihet de flesta pekar på när jag protesterar mot detta.
Min fråga blir då: Religionsfrihet för vem?
Den som skriker eller den som tvingas lyssna?

Jag bryr mig inte ett om vad människor har för religion, vilka de älskar eller vem de lever med. Det är inte upp till mig utan varje enskild individ. Problemet blir när man måste jaga alla andra med sina åsikter. Så minaretet gör att de känner sig välkomna till Sverige?
De krigshärjade länderna vill gärna ha sina utbildade medborgare tillbaka så varsågod och vänd.

Ordföranden säger att integrationen nu kan snabbas på.
På vilket sätt då?
Människor från krigshärjade länder kan nu se att det är likadant här som där.
Är det ingen av föreningsmedlemmarna som har noterat att Sverige är ett land i fred?
Vi har varit det i över 200 år.
Vårt tänkande och vår syn på människor är anledningen.
Länderna människorna nu flyr från har bland annat en sak gemensam: religionen.
Varför ska då vårt land förändras så att det känns som hemma för dem?

För många år sedan hade jag ett barn i skolan som berättade för mig att det inte var några problem att följa med till kyrkan på skolavslutningen. Barnets föräldrar hade nämligen berättat för denne att dennes tro inte sitter i vilken byggnad denne befinner sig i utan i hjärtat.
Intressant är då att veta att detta barn inte hade varit välkommen på den allmänna bönen i moskén.
Alla som är födda utan y-kromosom räknas nämligen inte.
Med oss kan man göra som man vill.

Nästa person kommer säga att fyra utrop i månaden inte är så mycket.
Nej, det är klart att det är en bra bit tills det blir fem om dagen men resan dit är inte lång.
En skrivelse till kommunen och eventuellt några överklaganden så hade det gått igenom.
Vad ska då alla de som har flytt denna religion säga?
Alla de som säger att detta ljud för dem förknippas med diktatur och förtryck?

Någon kommer kommentera att vi faktiskt har kyrkor i Sverige och de ringer minsann ständigt!
Ja, så är det i Sverige.
Sedan vi övergav asatron med Ansgar för cirka tusen år sedan så är vi kristna.
Även om staten och kyrkan är åtskilda idag så räknas Sverige som ett kristet land.
I kristna länder har vi kyrkor.
Passar det inte just dig så har du två val:
Bosätt dig långt från en kyrka eller flytta till ett land där befolkningen inte räknas som kristna.


Jag har inget emot att människor har olika trosuppfattning men det betyder inte att vi ska anpassa allt i vårt land till dem. De kan försöka anpassa sig lite till hur vi har det med.
I kyrkan är alla välkomna. Oavsett tro, utseende eller kön.
Ett stort grattis till Karlskrona som leder utvecklingen av vårt län!
De förtroendevalda i kommunen måste verkligen känna sig stolta.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/blekinge-har-fatt-sin-forsta-minaret