torsdag 5 oktober 2017

Stackarna..

Ta seden dit du kommer.
Det har de absolut flesta i Sverige fått höra under sin uppväxt.
Jag blev itutad det och jag anammar det fortfarande.
Reser jag så följer jag de regler som gäller i landet, äter deras mat och följer deras normer.
Jag har brutit det en gång och det var i Indien.
Jag har aldrig varit speciellt blyg och ska jag sola vill jag inte ha några ränder.
I Indien var det dock förbjudet att sola för bar men då polisen helt klart inte hade några bekymmer med någon av alla de halvnakna turisterna som låg på stränderna utan istället tog ett extra varv så kändes det inte så brottsligt.
svt.se

Man kan alltid se saker ur olika synvinklar.
Man kan tänka som så att det är alla andra som har fel, eller du själv.
Det kan vara du som är annorlunda och alla andra som gör som man ska.
Det kan även vara tvärtom.

Rumäniens egen senator i utrikesfrågor, som är uppväxt på gatan som rom, säger att det är romerna som beter sig fel. Om de bara väljer att följa samma normer som alla andra så finns det både skola och jobb till dem. Det krävs dock att de anpassar sitt beteende till det som är gängse i landet.
Om de bara väljer att anpassar sig, passar tider, låter båda könen arbeta och ser till att deras barn går i skolan med de regler som finns där, är det inget problem.

Då tittar vi på hur det ser ut i Sverige.
De använder parker, lekplatser och soptunnor som toaletter.
De väljer att sova i barnens lekstugor, på campingar och kommunala toaletter.
De slänger skräp runt sig.
De arbetar inte utan sitter och tigger.
De påstår att de inte får arbete för att de är romer.
Jag skulle ju kunna påstå att jag inte får ett arbete för att jag är blond, tjej, för gammal, you name it.
Sanningen kanske istället är att jag inte ansträngt mig.
För att få jobb måste man söka det.
Ska jag söka jobb måste jag komma i tid till intervjun, vara fräsch och ge ett bra intryck.
Kvalar någon av dessa in där?

Om de vill ha ett bättre liv så kanske det är dags att tänka om.
Istället för att förvänta sig att samhället ska anpassa sig till deras egenheter kanske de ska anpassa sina egenheter till samhället.
Det borde vara sunt förnuft.
Det handlar inte om rasism, nedvärderande tänk eller särfördelning.
Det handlar om att de ska lyda under samma lagar och regler som alla andra och den dagen de väljer att göra det behöver de inte vara med i någon tramsig snyftartikel om att det är synd om dem för det är det inte.
Jag skulle inte skänka en enda krona till att gynna det de för med sig.
Vill de ha pengar får de göra som alla andra; ställ klockan, gör dig iordning och kom i tid till jobbet du måste skaffa dig.
Sverige kan inte vara hela världens dåliga samvete.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/var-ska-vi-sova