tisdag 17 oktober 2017

Vårt land till alla.

Kyrkan ska bort från sjukhusen..
Rummet som idag kläds med ett kors ska bort.
Det anser vänsterpartiet.


Ibland förundras jag över hur olika vi människor verkligen fungerar.
Vi är inte ett troende land i den meningen men vi är kristna sedan tusen år tillbaka i tiden.
Varför ska vi skämmas för det?

I Angered har man inte något stillsamt rum med kristna symboler utan bara ett stillsamt rum där man kan ta fram de symboler man vill ha när man kommer in där. Visst kunde det varit en bra lösning om det nu var så att Sverige var ett väldigt religiöst uppdelat land.
Vad jag vet är det dock inte så.
Den absoluta merparten i vårt kristna land är nämligen kristna.
Utöver det finns det muslimer, judar, buddhister och några få hinduister.
Vem kan störa sig på att det finns ett kors i den stillsamma lokalen?
Min gissning är väldigt enkel.

Angered berättar att närde invigde rummet hade de en präst och en imam.
Varför?
Jag är totalt oförstående till detta.
Varför fanns det inte en jude, buddist och hinduist också med?
Att det är en präst med är självklart för vi är kristna i Sverige men varför i hela världen var där en imam?
Hade en präst blivit medbjuden till ett rum utan religiösa symboler i något av arabländernas sjukhus?
Min gissning här är lika enkel: nej.

Varför ska vi fortsätta förinta det vi är?
Nej, självklart är inte alla muslimer så religiösa att detta är viktigt för dem men varför ska vi förminska för alla de personer som är kristna.
Varför i hela världen ska de som är en minoritet i vårt land bestämma hur det ska vara?

I Angered hade arton trossamfund bjudits in och diskuterat vilket är bra.
Märkligt i det hela är dock att det bara var två på invigningen.
Den som är Sveriges företrädare, och sedan den som är stora delar av arabvärldens företrädare.
Jag förstår verkligen inte varför den personen ska ha företräde framför andra.

Skulle denna fråga dyka upp är det för mig självklart att denna lokal ska vara prydd med ett kors.
Vi är i Sverige.
Vill människor med andra religioner vara där är de dock självklart välkomna.
Kristendomen är idag nämligen en väldigt vänlig inställd religion som låter alla tro vad de vill.
Starka skillnader finns dock,

Precis som Heberlein sa i P1 är det dock väldigt märkligt att man inte får kritisera religionen islam och att den är våldsbejakande, utan att vara rasist. Journalister kan idag inte skilja på en religion i sin helhet eller en enskild religiös person.

Vi är i Sverige och det ska synas.
För mig är det inget problem.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/forslag-kyrkorna-ska-bort-fran-sjukhusen