onsdag 25 oktober 2017

Sjung om..

Kostnaden för att ta studenten skenar iväg.
Enligt artikeln ligger bara själva studentmössan på cirka 1200 kronor och det känns för mig som ett skämt. Studentmössa för den summan?
svt.se
Efter själva studenten kommer den aldrig användas.
Jag använde knappt min på studenten för den förstörde frisyren och sedan dess har den legat undanstoppad på vinden. När den städades ur i somras hamnade mössan istället i barnens utklädningslåda.
Helt meningslöst.
För att inte tala om balen.
Jag åkte hem innan klockan var tio för det fanns inget som passade mig där.
Sitta still läääänge (har aldrig varit min grej) och äta alldeles för små rätter med människor som man blivit lottad att sitta med. Det var verkligen inget för mig.
Jag tycker om tillställningar av olika slag men inte den typen.

Det mest absurda av allting är att alla faktiskt får ta studenten.
Alla ska med!
Någon kan känna sig utanför och det är ju inte bra.
Att anstränga sig ligger inte i tiden utan alla ska behandlas lika oavsett vad de har presterat.
Jag hade aldrig fått ta studenten egentligen och jag kan inte förstå varför jag stod där och firade.
När sommaren var slut stod jag på samma skola och läste om allt det jag hade missat när jag skulle gå där. Jag läste en treårig linje på fyra år.
Den andra gången valde jag att inte gå ut igen.
Det kändes inte riktigt ärligt.

Kostnaden för en student ligger idag på mellan 20 och 25 000 kronor.
Jag kan verkligen inte förstå hur människor kan välja att lägga pengar på detta för i min värld är det inte så viktigt.
För mig var det en dag som alla andra fast med lite mer fest och att stå på trappan.
Hemmet var fyllt med vänner och de flesta var inte lika gamla som mig vilket gjorde att de kunde komma. Det var roligt men jag kan inte se varför man ska på en studentkryssning.
Varför?
Fylla på en båt har slutat illa mer än en gång.
Ingen som verkligen bryr sig om sina slutbetyg kan delta i allt det som företagen verkar vilja och vad är då viktigast?
Skolan eller alla festerna?
Det går bra oavsett men du förlorar ett år då du kunde gjort något betydligt roligare.
Nationalteatern sjunger att livet är en fest och det stämmer kanske men då är det ju bra om man kan betala för det själv.
Jag tycker synd om alla dem som känner sig tvingade att köpa och delta i allting.
Det verkliga livet börjar efteråt och då är de pengarna betydligt roligare att lägga på andra saker.

https://www.svt.se/nyheter/konsument/allt-dyrare-att-ta-studenten