söndag 17 december 2017

Föräldraansvaret?

Energidryckerna skapar debatter.
Enligt mig är det rätt enkelt för så länge det inte är en lag som säger att det är en viss gräns som gäller, måste föräldrarna själv se till att deras barn följer de regler de sätter upp.
svt.se

Livsmedelsverket ska få i uppgift att se om det ska in en åldersgräns på olika energidrycker och det säger jag ingenting om. Deras utredning får sedan vara vägledande inför ett eventuellt regeringsbeslut om att förbjuda dessa drycker före en viss ålder.
Idag är det en rekommenderad åldersgräns på femton år.
Det är en fingervisning till föräldrar och inte till affärer enligt mig.

Affärer har inget ansvar alls så länge lagen inte är tvingande.
Jag har själv arbetat i affär under flera år och en lag innebär ofta att systemet måste godkänna köpet vilket innebär att den som ska köpa måste ha en legitimation som är giltig.
Har alla barn en legitimation idag?

Jag tror att det idag finns många föräldrar som jagar diverse affärer över vad deras barn köper eller inte. Faktum är dock att barn i Sverige inte arbetar och då måste de få pengar till dessa inköp från någon. Antingen får då föräldrarna ta en debatt om vad barnen ska köpa för sina pengar eller får de ha den respekt från sina barn att de gör som de blir tillsagda och inte handlar dessa saker.
Vad ska föräldrarna gör när de är arton och plötsligt köper cigaretter eller snus?

Föräldraansvaret är något som ständigt åsidosätts.
Vad det är som har förändrats vet jag inte men jag vet att när jag kom hem och hade busat ifrågasattes aldrig vad den andre vuxne sa. Idag blir motfrågan om det går att bevisa.
Så du säger att min dotter slog någon annan?
Bevisa det.
De provocerade säkert min dotter..
Det var inte hennes fel..
Det var inte..

Så hopplöst.
Om barnen säger att de har gjort något är min motfråga vad de själv gjorde och det borde vara det mest normala i hela världen. Det hör till att barn ska busa men vuxna ska ändå inte försvara det.

Energidryckernas vara eller inte vara beror kanske på föräldrarnas konsumtion.
Våra barn vet inte vad det är för jag skulle aldrig köpa just energidrycker.

Innan man väljer att lägga eventuellt ansvar på skolan, affären eller kiosken man handlar i, kanske man skulle fundera över hur det egna ansvaret som vuxen och förälder ser ut.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/aldersgrans-for-energidrycker-ska-utredas