lördag 16 december 2017

Malmö är ingen krigzon och Sverige är ett säkert land.

Du känner dig väl inte rädd?
Det känns bra att åka till Växjö, Malmö, Kalmar, Göteborg, Linköping.. för att jogga en runda i ett skogsområde?
Helt själv gå hem på kvällen?
Ingen ångest alls för det?
Vårt trygga land.

Det är ibland märkligt att se hur människor väljer att vinkla saker.
Speciellt människor som arbetar med media.

I Kalmar väljer polisen att jogga en runda med dem som är rädda för att göra det själv.
Varför gör man då detta?
Jo, människor är rädda för att bli överfallna, våldtagna eller mördade.
Jag har full förståelse för det.
Polisen har vapen på sig då det ingår i deras uniform och jag förstår det också.

Detta har blivit en stor nyhet i världen.
Människor i andra länder pekar på att detta visar att Sverige är ett osäkert land men det håller inte polisen eller media med om. Det är trams att det har fått en sådan uppmärksamhet.
Tycker verkligen gemene man det?

Jag pratade med mina vänner för några dagar sedan om hur det var förr jämfört med nu.
Jag var både på Möllan i Malmö och i Köpenhamn och festade som tonåring.
Svartklubbar sent på nätterna och jag var aldrig ens orolig.
Jag hade aldrig gjort det idag.
Jag vet ingen häromkring som ens skulle åka dit och chansa som det ser ut nu.
Innan jag "blev vuxen" slutade jag till och med åka till Kristianstad med deras uteställen för det kändes för otryggt.
Anledningen?
Jo, det var alldeles för mycket människor med helt fel kvinnosyn ute.
De hade endel gemensamt men det får man inte nämna för då är man en rasist.

En av de poliser som intervjuas gillar uppenbart inte herr Trump.
Han är inte min favorit heller men när han påstår att Malmö är en krigszon så tycker inte jag att det är så fel. Den som anser att det är fel kan ju åka ner och ställa sig i de områden det skjuts.
När Trump sa så var det journalister som åkte dit och ställde sig bara för att berätta att det var lugnt där. Flera år innan hade jag en vän som bodde där.
Detta var alltså innan alla de skjutningar som är nu drog igång, och han brukade skämta och säga att jag skulle komma ner och gå ett varv. Han sa själv att han passade in där men att jag stack ut vilket gjorde att det var direkt farligt för mig att gå själv eller i en mindre grupp.
Min vän var adopterad.
Han ringde hem varje gång de sköt för att berätta att han var ok.

Media menar i detta fall att Sverige inte är ett osäkert land.
Nej, slår man ut det på total yta så stämmer det säkert men jag hade inte begett mig ensam till vissa platser i Sverige och det står jag för.
Jag anser inte att vårt land är tryggt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/joggande-poliser-spreds-utomlands-som-skrackexempel